NB Language spoken in course is Dutch unless English-speaking students participate
Admission requirements
Het vak Clinical assessment and treatment: general introduction
Description
Tijdens het differentiatiegedeelte wordt ingegaan op aspecten van het werk van een orthopedagoog op het specifieke werkterrein van de jeugdzorg. Dit omvat onder meer aandacht voor de diagnostiek met betrekking tot ambulante jeugdhulpverlening, daghulpverlening, pleegzorg en residentiële jeugdhulpverlening. Daarnaast komen aan de orde teambegeleiding en behandelingsplanning, forensische diagnostiek en interventie, het juridische kader, interculturele aspecten en tot slot de interventiemogelijkheden.
In dit studieonderdeel wordt voortgebouwd op het vak Clinical Assessment and Treatment: general introduction en – voor zover van toepassing – Clinical skills (Clinical Assessment and Treatment).
Course objectives
Eindtermen: 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12-13-14-15-16-18-19.
Timetable
Mode of instruction
Het vak is opgebouwd uit 10 hoorcolleges, het schrijven van een paper en een symposium waarin de papers door de studenten worden gepresenteerd. Als afronding vindt een essaytentamen plaats.
Assessment method
- Literatuurtentamen, een paper en een presentatie daarvan tijdens een mini-symposium
Paper
Vanaf aanvang van het vak wordt er gewerkt aan een paper. Studenten schrijven in groepjes van drie een paper. De onderwerpen worden tijdens het eerste college aangeboden en verdeeld onder de studenten. De paper bestaat uit maximaal 5 pagina’s (exclusief voorblad, inhoudsopgave en literatuurlijst), regelafstand 1 ½. Op basis van het onderwerp wordt door de studenten literatuur gezocht. Het gaat hierbij om recente literatuur. 80% dient peerreviewed en Engelstalig te zijn.
De paper zal worden beoordeeld met een voldoende of onvoldoende. Een onvoldoende paper kan worden herkanst. Indien deze nog steeds met een onvoldoende wordt beoordeeld, kan pas volgend studiejaar een nieuwe paper ingeleverd worden. Een voldoende paper geeft toegang tot het symposium.
Symposium
Tijdens een symposium worden de papers door groepjes van drie studenten gepresenteerd. Elke student zal gedurende de duur van het symposium aanwezig zijn en op die dag zijn presentatie houden. Een dag zal bestaan uit minimaal 4 presentaties. Het is belangrijk dat ieder van de studenten een duidelijk aandeel heeft in de presentatie. Dat proces zal eveneens in de beoordeling worden betrokken. De presentatie duurt in totaal 35 minuten, opgedeeld in 20-25 minuten presentatie en 10-15 minuten discussie en vragen.
Beoordeling: voldoende of onvoldoende.
De presentatie dient in ieder geval te bestaan uit:
Een vraagstelling
Overzicht van de bestaande kennis uit de verplichte literatuur
Nieuwe recente literatuur
Orthopedagogische implicaties
Discussie
Als er binnen de groep van drie studenten één student beneden de maat presteert dan is het totaaloordeel voor de groep onvoldoende. Indien een groepje een onvoldoende heeft behaald voor de presentatie, kan deze herkanst worden.
Blackboard
Tijdens deze cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Reading list
Van den Bergh, P.M., & Weterings, A.M. (red.)(2010). Pleegzorg in perspectief. Assen: Van Gorcum.
Wordt nog nader bekend gemaakt.
Registration
Voor ALLE hoorcolleges, werkgroepen, tentamen en herkansing van het vak is aparte inschrijving via uSis verplicht.
Inschrijven voor de hoorcolleges van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het eerste college plaatsvindt;
Inschrijven voor de werkgroepen van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de eerste werkgroepbijeenkomst plaatsvindt;
Inschrijven voor het tentamen kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het tentamen plaatsvindt;
Inschrijven voor de herkansing kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de herkansing plaatsvindt.
Let op: zonder inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het onderwijs, tentamen of de herkansing.
Contact information
Coördinator van dit onderdeel is dr. P.M. van den Bergh
Een afspraak kan gemaakt worden via de mail.