Vanwege de coronamaatregelen kan de onderwijsvorm of tentaminering afwijken. Zie voor actuele informatie de betreffende cursuspagina’s op Brightspace.

Studiegids

nl en

Start BW: introductie in biomedisch denken

Vak
2021-2022

Toegangseisen

Beschrijving

In dit eerste blok van de studie Biomedische wetenschappen verplaatst de student zich in de functie van onderzoeker. Je maakt kennis met zijn of haar manier van werken en de inhoudelijke aspecten van het vak. Door zelf te werken aan een wetenschappelijke onderzoeksvraag verplaats je je in de uitdagingen van een onderzoeker. Je leert welke “vaardigheden” de onderzoeker gebruikt om zijn onderzoek goed uit te kunnen voeren. Het eigen maken van de vaardigheid om op de juiste manier te zoeken naar ondersteunende wetenschappelijke informatie is van groot belang hierbij. Ook leer je door je te verplaatsen in de onderzoeker wat er van een onderzoeker wordt verwacht met betrekking tot academische denk- en werkhouding. Door het hele blok heen wordt het onderzoek op het gebied van (huid)kanker als uitgangspunt gehanteerd.

Leerdoelen

De student:

  • Leert de beginselen van het biomedisch denken;

  • Leert op systematische wijze een literatuuronderzoek uit te voeren met gebruik van (digitale) bronnen via de Walaeus bibliotheek websites en bibliografische databanken, ter verdieping van een onderzoeksvraag;

  • Begrijpt de basale aspecten van (huid)kanker en kan de verworven kennis en inzichten gebruiken voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag;

  • Leert de gevonden gegevens en resultaten over een onderzoeksvraag te analyseren en te verwerken en kan de verworven kennis overbrengen naar peers via een wetenschappelijke PowerPoint presentatie

Rooster

Het rooster kun je vinden op de LUMC roostersite of op de LUMC rooster app.

Onderwijsvorm

Per tweetal studenten wordt gewerkt aan een wetenschappelijke vraagstelling met betrekking tot (huid)kanker. Oriëntatie op dit thema komt tot stand via onderzoekend leren (gebruik van de perspectieven tool) in combinatie met team based learning. Het zoeken naar wetenschappelijke informatie over het onderwerp wordt op een systematische manier aangeleerd. De voortgang van dit proces wordt besproken in werkgroepen en vastgelegd in een rapportage. Daarna gaan de studenten de gevonden informatie bestuderen om de vraagstelling op een academische manier te beantwoorden.

Toetsing en weging

Vaardigheden met betrekking tot het zoeken van informatie, het op waarde schatten van de informatie, het analyseren van de informatie en het presenteren van de bevindingen worden getoetst door het geven van een mondelinge presentatie met behulp van PowerPoint aan de medestudenten. Voor de overdracht van deze wetenschappelijke informatie per PowerPoint presentatie wordt per duo een cijfer gegeven. Het achterliggende literatuuronderzoek wordt schriftelijk gedocumenteerd. Ook voor deze verslaglegging wordt per duo een cijfer gegeven. Deze beide deelcijfers, waarvoor minimaal een 5,5 behaald dient te worden, leiden tot het uiteindelijke eindcijfer voor het blok. Tot slot is het vereist dat de student actief heeft deelgenomen aan alle onderwijsactiviteiten en dat een peer-reflectie formulier over de manier van samenwerken is ingeleverd.

Literatuurlijst

  • Alberts, B. et al. Molecular Biology of the Cell. 6e druk 2014. New York: Garland

  • Campbell M.K. & Farrell S.O., Biochemistry, 9th edition 2017. Thomson Brooks/Cole

  • Larsen, W.J. Human Embryology. 5e druk 2015. New York: Churchill Livingstone.

Inschrijven

Eerstejaarsstudenten worden automatisch ingedeeld voor een werkgroep. De aanmelding voor tentamens en hertentamens verloopt via uSis.

Contact

Opmerkingen