Toegangseisen
Beheersing van het geschreven en gesproken Italiaans op niveau B1.
Beschrijving
Descrittivo
Il corso “Capolavori moderni e contemporanei” si propone di problematizzare la nozione di “classico della letteratura” o di “capolavoro letterario”. Cosa significa parlare di classici, o di capolavori? Chi definisce quali opere entrano nel canone letterario e quali invece vengono escluse e talvolta dimenticate? Quali sono le dinamiche di ricezione che influenzano la vita di un’opera? Ci immergeremo insieme nella lettura, analisi e discussione critica di alcuni “capolavori” del Novecento nel tentativo di ricostruirne la storia e di esplorare, attraverso la lente che ci forniscono, il contesto storico-culturale in cui furono prodotti e ricevuti. Parleremo di libri che sono passati inosservati e di libri che hanno fatto scalpore prima ancora di essere pubblicati, leggeremo recensioni e lettere, discuteremo di personaggi, di narratori, di luoghi fisici e simbolici ma soprattutto di memoria. Il fil rouge tematico che guiderà il nostro percorso sarà infatti quello della memoria culturale della Seconda guerra mondiale. Leggeremo alcuni dei testi più sconvolgenti ed emozionanti del XX secolo cercando di capire cosa li ha portati ad essere rappresentativi di un momento storico tragico e complesso come quello del secondo Novecento.
Struttura del corso
Lettura integrale di almeno uno dei testi del corpus (da comunicare entro il primo dicembre).
Lettura settimanale (per casa) di estratti che verranno discussi in modo informale all’inizio di ogni lezione.
L’utima lezione sarà dedicata alle presentazioni degli studenti/delle studentesse.
Leerdoelen
De studenten zijn in staat vakwetenschappelijke literatuur te verzamelen en te selecteren voor analyse en interpretatie van het primaire materiaal.
De studenten zijn in staat verschillende tekstuele genres te herkennen, en op basis daarvan een goed afgebakende probleemstelling te formuleren, deze mondeling te presenteren en schriftelijk uit te werken op een heldere en beargumenteerde wijze.
De studenten zijn in staat constructieve feedback te geven aan hun studiegenoten.
De studenten zijn in staat grote aantallen tekst op autonome wijze door te nemen en te verwerken. Een selectie van Italiaanse romans uit de 20e eeuw wordt gelezen en geplaatst in hun cultureel-historische context; De studenten zetten zich actief in voor een reeks mondelinge en geschreven opdrachten op geavanceerd niveau.
Om te slagen voor al deze opdrachten wordt een proactieve houding verwacht, het vermogen om prioriteiten te stellen en het werk goed te plannen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Werkcolleges
Toetsing en weging
Toetsing
Valutazione
60% esame orale finale
20% presentazioni (*)
20% compiti da svolgere a casa e consegnare via mail
(*) Esposizione finale di 15 minuti in cui lo studente/la studentessa applicherà, ad un testo da lui/lei scelto, la metodologia di analisi imparata in classe.
Weging
Zie hierboven.
Herkansing
Alleen het mondelinge tentamen kan worden herkanst. De actieve deelname tijdens de colleges en de kleinere opdrachten kunnen niet worden herkanst.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van het eindcijfer van het studieonderdeel wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van het eindcijfer.
Literatuurlijst
Corpus primario
Carlo Levi, Cristo si è fermato a Eboli (1945)
Italo Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno (1947)
Italo Calvino, L’entrata in guerra (1954)
Carlo Cassola, La ragazza di Bube (1960)
Giorgio Bassani, Il giardino dei Finzi-Contini (1961)
Natalia Ginzburg, Lessico famigliare (1963)
Beppe Fenoglio, Una questione privata (1963) o I ventitre giorni della città di Alba (1952)
Elsa Morante, La storia (1974)
Primo Levi, I sommersi e i salvati (1984)
Renata Viganò, L’Agnese va a morire (1949)
Edith Bruck, Il pane perduto (2021)
Corpus teorico
Thomas S. Eliot, What is a Classic? (1944)
Roland Barthes, Par où commencer? (1970)
Jacques LeGoff “Documento/Monumento” (1978)
Italo Calvino, Perché leggere i classici (1991)
Aleida Assmann, Ricordare. Forme e mutamenti della memoria culturale (2015)
Inschrijven
Inschrijven via My Studymap (Login | Universiteit Leiden) is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
- Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc.: Onderwijsadministratie Reuvensplaats.
Opmerkingen
Niet van toepassing.