Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Als geesteswetenschappers over diversity beginnen, hebben ze het meestal over culturele diversiteit onder studenten en docenten of over ‘dekolonisering’ van het curriculum. Dit is een fascinerende discussie, al was het maar omdat ze duidelijk laat zien dat vragen naar identiteit, afkomst en cultuuroverdracht (‘wat willen we de volgende generatie meegeven?’) in de geesteswetenschappen nooit ver weg zijn.
Tegelijk is culturele diversiteit slechts één vorm van diversiteit in de geesteswetenschappen. Loop een rondje over het Leidse WSD-complex en je komt heel verschillende mensen tegen: filmwetenschappers en egyptologen, filosofen en neerlandici, kunsthistorici en genderspecialisten. Soms zijn hun vragen en methoden sterk verwant, maar soms ook botst en knettert het. Dan waarschuwen filosofen hun studenten voor het ‘contextualiseren’ waar historici zo goed in zijn of liggen literatuurwetenschappers met elkaar overhoop over de vraag of je een toneelstuk van Shakespeare ‘anachronistisch’ mag betrekken op de vluchtelingencrisis in Europa.
Dit college brengt iets van deze (culturele, thematische, methodologische) diversiteit in kaart en vraagt zich vervolgens af: waar komt dit alles vandaan? Daartoe nemen we een duik in de geschiedenis van de geesteswetenschappen. We zullen zien dat de roep om meer inclusiviteit al langer dan honderd jaar klinkt, dat nieuwe vakgebieden zich vaak afzetten tegen meer gevestigde disciplines en dat methodologische onenigheid een semipermanent verschijnsel in de geesteswetenschappen is. Dit roept spannende vervolgvragen op: wat zegt deze diversiteit over de aard van de geesteswetenschappen en over het belang dat mensen hechten aan de humaniora?
Dit werkcollege sluit aan bij het hoorcollege ‘Global Connections’. Aan de hand van casestudies uit verschillende werelddelen laat het zien dat diversiteit in de geesteswetenschappen ook een geografische component heeft: de Amerikaanse humanities zijn niet hetzelfde als de gumanitarnye nauki in Rusland of de renwen shehui kexue in China.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.
7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
- 8) heeft inzicht verworven in de geschiedenis van de geesteswetenschappen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-8Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4, 6-8Participatie
getoetste leerdoelen: 1, 5, 8Opdracht 1 (literatuuropdracht in tweetallen)
getoetste leerdoelen: 1, 5, 8
Weging
Werkstuk: 70%
Mondelinge presentatie: 10%
Participatie: 10%
Opdracht 1: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Alle literatuur (artikelen, hoofdstukken) is digitaal beschikbaar via de universiteitsbibliotheek óf wordt in PDF ter beschikking gesteld via Brightspace.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Geen.