Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (1588-1795) was een vreemde eend in de bijt. Het was een federale Republiek, zonder sterk politiek centrum en zonder staatshoofd. Terwijl vorsten in omringende landen druk bezig waren met bestuurlijke centralisering, hield de Republiek vast aan haar decentrale structuur.
In dit BA2-werkcollege onderzoeken we hoe de federale staatsinrichting van de Republiek tot stand kwam, waarom pogingen tot bestuurlijke vernieuwing faalden en in welke mate de conservatieve hang naar lokaal particularisme een rol speelde in debatten over het succes en falen van de Republiek als Europese en koloniale grootmacht.
Hierbij zullen we bijzondere aandacht besteden aan spanningen tussen het politieke centrum en de ‘periferie’, tussen aanhangers en tegenstanders van het stadhouderschap en op het gebied van religieuze tegenstellingen in eigentijdse discussies over de constitutie van de Republiek. Studenten schrijven op basis van secundaire literatuur een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp dat past binnen het thema van het werkcollege.
Dit werkcollege sluit vanwege de focus op zowel de centripetale en centrifugale krachten in de politieke geschiedenis van de Republiek goed aan op het kerncollege Grenzen van de macht.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.
7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
8) heeft inzicht in de federale politieke structuur van de Republiek;
9) kan een beredeneerd verband leggen tussen de staatsinrichting van de Republiek en omringende landen;
10) leert staatkundige, politieke en culturele secundaire literatuur a) selecteren voor het eigen onderzoek, b) analyseren, c) in een historische context plaatsen en d) interpreteren;
11) kan de continuïten en discontinuïteiten van de Nederlandse politieke structuur ten opzichte van de periode voorafgaand aan en volgend op de Republiek (1588-1795) benoemen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-8, 10-11Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4, 6-8, 10-11Participatie
getoetste leerdoelen: 5, 9Opdracht 1: Debat
getoetste leerdoelen: 1, 5, 8
Weging
Werkstuk: 70%
Mondelinge presentatie: 10%
Participatie: 10%
Opdracht 1: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
- De literatuur wordt via Brightspace beschikbaar gemaakt.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Geen.