Studiegids

nl en

Inheemse samenlevingen en Nederlands kolonialisme wereldwijd, c. 1600-1700

Vak
2022-2023

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Er wordt in toenemende mate naar het Nederlands kolonialisme gekeken in een mondiaal perspectief, met oog voor wereldwijde overeenkomsten en verbanden. Dit vak neemt een aantal van die verbanden en overeenkomsten onder de loep. Het kijkt specifiek naar die gebieden waar Nederlanders zich al vroeg ontwikkelden tot territoriale macht. Van de Molukken tot Angola en van de Kaap tot Brazilië, leidde dit tot contacten en confrontaties met de mensen die al in die gebieden woonden – van handelsrelaties en bondgenootschappen tot oorlog, ontvolking en deportatie.
Dit vak neemt specifiek die vroege Nederlandse ‘colonial encounters’ onder de loep. Niet alleen zullen we kennis maken met een aantal voorbeelden hiervan wereldwijd en deze in vergelijkend perspectief beschouwen; ook zullen we specifiek het primaire bronnenmateriaal hierover leren kennen en kritisch benaderen.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  • 1) een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.

  • 2) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.

  • 4) bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.

  • 5) bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.

  • 6) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 7) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties; in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.

  • 8) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 9) heeft een gedegen algemene kennis van het vroeg Nederlands territoriaal kolonialisme ontwikkeld;

  • 10) heeft een algemeen beeld van het primaire bronnenmateriaal waarop onze kennis hiervan stoelt;

  • 11) kan zelf voor het eigen werkstukonderwerp werken met zulke primaire bronnen;

  • 12) kan het eigen werkstukonderwerp op zinnige en onderbouwde wijze in een vergelijkend perspectief plaatsen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 9-12

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-12

  • Participatie (waaronder begrepen verschillende kleinere opdrachten in de loop van het college)
    getoetste leerdoelen: 3-6, 9-12

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Referaat: 20%

  • Participatie: 20%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Wordt tijdens de cursus beschikbaar via Brightspace.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Studenten die eerder het tweedejaars vak ‘Ontmoetingen aan de kaartrand’ hebben gevolgd worden erop gewezen dat de daar behandelde thema’s en gelezen literatuur deels overlappen met die van dit vak.