Studiegids

nl en

Spanje is anders. Reizigers naar Spanje vanaf de Middeleeuwen tot nu

Vak
2022-2023

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Spanje neemt een bijzondere plaats in binnen de Europese geschiedenis. Allereerst was een groot deel van Spanje gedurende lange tijd islamitisch gebied. Het land ligt natuurlijk ook dicht bij Afrika en door de reizen vanuit Spanje vanaf de Late Middeleeuwen raakt Spanje nauw verbonden met de Nieuwe Wereld. Binnen Europa speelde Spanje in de zestiende- en zeventiende eeuw een dominante rol. Vanaf de achttiende eeuw zal Spanje steeds meer gezien worden als een land dat niet mee kon komen met de moderne wereld, terwijl het zich vooral vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw zal ontwikkelen tot één van de voornaamste toeristische bestemmingen van de wereld. Tegenwoordig droomt men op televisie van het openen van een B&B in Spanje.

In dit college gaan we op zoek naar de ontwikkelingen van deze reizen naar Spanje door de tijd heen, waarbij we vooral gebruik zullen maken van geschreven teksten door de reizigers zelf. Dit kan dus een verslag zijn van een middeleeuwse pelgrim of een roman geschreven door een Nederlander op Ibiza. Uitgangspunt van het college is het idee dat bepaalde beelden over Spanje eeuwenlang blijven bestaan en dat die terug te vinden zijn in de teksten van de reizigers.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  • 1) een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.

  • 2) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.

  • 3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.

  • 4) bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.

  • 5) bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.

  • 6) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  • 7) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, met speciale aandacht;

  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.

  • 8) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  • 9) leert werken met reisverslagen;

  • 10) verkrijgt inzicht in de geschiedenis en cultuur van Spanje;

  • 11) leert gebruik te maken van de imagologische methode;

  • 12) verkrijgt inzicht in de Europese geschiedenis en cultuur vanaf de Late Middeleeuwen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 9-12

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-12

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 9-12

  • Opdracht 1 (bespreking inleidende teksten)
    getoetste leerdoelen: 9-12

  • Opdracht 2 (bespreking van de eigen bron)
    getoetste leerdoelen: 9-12

  • Opdracht 3 (eerste opzet van het werkstuk)
    getoetste leerdoelen: 9-12

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 7,5%

  • Opdracht 1: 7,5%

  • Opdracht 2: 7,5%

  • Opdracht 3: 7,5%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Teksten zijn digitaal beschikbaar via de UBL of via Brightspace.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Niet van toepassing.