Toegangseisen
Dit is een college voor studenten Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA3). Deelnemers moeten de propedeuse GLTC hebben afgerond.
Beschrijving
In dit werkcollege richten we ons op de annotatie van teksten van Plato. De deelnemende studenten annoteren een tekstpassage voor een publiek van eindexamenkandidaten en beginnende studenten.
In de colleges richten we ons op belangrijke aspecten van het filologisch handwerk. We besteden aandacht aan de commentaartraditie op Plato en aan aspecten van de tekstkritiek. Daarnaast bestuderen we literaire aspecten van de tekst zoals de verteltechniek (narratologie). Voorts oefenen we met het gebruik van een digitaal hulpmiddel als de Thesaurus Linguae Graecae.
In een referaat presenteren de deelnemers een aantal centrale problemen in hun tekstpassage, waarbij zij ingaan op linguïstische en syntactische problemen in de tekst, filosofische of historische vragen dan wel stilistische en/of narratologische kwesties.
In kleine groepjes werken de deelnemers aan een commentaar op hun tekstpassage dat is toegesneden op de beoogde doelgroep.
Leerdoelen
Kennis en inzicht
De student beschikt over:
kennis van de filologische, narratologische en tekstkritische vragen die te stellen zijn naar aanleiding van de teksten uit het eindexamen Plato van 2024.
inzicht in de culturele en filosofische context van de teksten.
Vaardigheden
De student leert:
een tekstpassage te analyseren op tekstkritische, grammaticale, stilistische, narratologische en cultuurhistorische problemen;
het resultaat van die analyse uiteen te zetten in een helder en goed beargumenteerd mondeling referaat, ondersteund door een hand-out of powerpointpresentatie (mondelinge presentatievaardigheden);
in samenwerking met een of twee medestudenten de resultaten van die analyses te verwerken in een commentaar op de tekst dat is toegesneden op de beoogde doelgroep (schriftelijke presentatievaardigheden);
digitale hulpmiddelen als de Thesaurus Linguae Graecae te gebruiken;
constructieve kritiek op referaten te geven en te ontvangen; actief te participeren in wetenschappelijke discussies en het reflectievermogen op die discussies te vergroten (mondelinge en samenwerkingsvaardigheden).
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Mondelinge presentatie van een aantal problemen in een tekstpassage van filologische en/of cultuurhistorische aard, met gebruik van ondersteunende middelen als een powerpoint en/handout.
Het schrijven in groepsverband van een commentaar op een tekstpassage dat is toegesneden op een doelgroep van eindexamenleerlingen en beginnende studenten
Weging
Mondelinge presentatie: 50 %
Commentaar: 50 %
Het cijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde van de deeltoetsen. Het eindresultaat moet voldoende zijn.
Herkansing
De mondelinge presentatie kan worden herkanst door middel van een vervangende opdracht. De schriftelijke commentaaropdracht kan indien nodig worden verbeterd om een voldoende resultaat na te streven.
Inzage en nabespreking
De student ontvangt een korte schriftelijke feedback op de mondelinge presentaties. De wijze waarop feedback op de commentaren wordt gegeven, wordt bekend gemaakt in de studiegids.
Literatuurlijst
Te gebruiken literatuur wordt aangekondigd in de studiewijzer, en zal goeddeels online via de UB of op een collegeplank beschikbaar zijn.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal
Opmerkingen
Niet van toepassing.