Toegangseisen
De onderdelen Taalvaardigheid IIa en Taalvaardigheid IIb dienen voor aanvang van de cursus afgerond te zijn.
Beschrijving
Lo sbocco professionale del laureato in scienze umanistiche è stato da sempre rappresentato dall’insegnamento. La professione si ripropone attualmente come nuova sfida intellettuale: la società in rapida trasformazione richiede nuove opportunità di formazione continua e apprendimento permanente che coinvolgono inequivocabilmente anche lo studio dell’italiano come lingua straniera; l’italiano è mondialmente fra le lingue straniere più scelte per lo studio; la ricerca glottodidattica ha aperto nuove prospettive traducibili in tecniche d’insegnamento senza dubbio innovative, ma anche più mirate ed efficaci.
Il corso fornisce le coordinate per un primo orientamento alla didattica dell’italiano come lingua straniera, per lo studente rappresenta inoltre l’occasione per una analisi e riflessione critica sul percorso di apprendimento della lingua nel proprio corso di laurea.
Il corso è spendibile per l’esame di Certificazione di competenza in didattica dell’italiano a stranieri (Ditals) di primo livello.
Leerdoelen
Allo studente si forniscono le coordinate per riflettere sulla natura epistemologica della glottodidattica e sul rapporto fra teorie e prassi didattica.
Al termine del corso lo studente avrà progettato un modulo didattico per un determinato pubblico di apprendenti; avrà sviluppato attività specifiche per l’apprendimento e l’acquisizione delle abilità, del lessico, della grammatica, della cultura e della civiltà; avrà elaborato un test di verifica. Allo studente si richiederà di illustrare e argomentare le proprie scelte valendosi dei principi generali della disciplina.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Presentazioni, test durante le lezioni e al termine del corso.
Weging
Beoordeling/samenstelling van het eindcijfer:
Schriftelijke test (Conoscenze glottodidattiche di base) 50%
Take home-opdrachten/Practicum 50%
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door:
bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Alle deelcijfers komen te vervallen aan het einde van het academisch jaar.
Herkansing
Schriftelijke test (Conoscenze glottodidattiche di base) 50%
Take home-opdrachten/Practicum 50%
Het eindcijfer voor de herkansing van de cursus komt tot stand door:
bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Alle deelcijfers komen te vervallen aan het einde van het academisch jaar.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Ciliberti A. (2012) Glottodidattica. Per una cultura dell’insegnamento linguistico, Carocci editore, Roma, ISBN: 9788843062782
Nader op college op te geven literatuur.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
n.v.t.