Toegangseisen
Alleen open voor studenten van de lerarenopleiding Duits of tweejarige educatieve master Duits.
Beschrijving
In Vakdidactiek 1 staat het maken van keuzes over het wat en hoe van vaklessen centraal, waarbij de student de cyclus doorloopt van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen. Voor de schoolvakken die zowel in onderbouw als bovenbouw worden gegeven staat in Vakdidactiek 1 het geven van lessen in de onderbouw centraal. Bovendien ligt in Vakdidactiek 1 het accent vooral op het ontwerpen en geven van eenvoudige varianten van activerende lessen aan de hand van het schoolboek. Deelname aan de landelijke LIO-dag is verplicht.
Leerdoelen
De student kan de inhouden, denk- en werkwijze (vakperspectieven) van het schoolvak beschrijven.
De student kan bestaande visies op het schoolvak herkennen en daarbij een eigen visie formuleren op het eigen schoolvak.
De student gebruikt een repertoire van verschillende soorten leerdoelen voor bij het ontwerp van de eigen lessen en kan deze vertalen naar activerende taken.
De student ontwerpt met behulp van bestaand lesmateriaal (en ICT) en vakdidactische theorie vaklessen die passend zijn bij de leerlingen (qua niveau, inhoud, betekenis) en voert deze uit*.
De student gebruikt een repertoire van eenvoudige varianten van opbouw van activerende vaklessen.
De student zet verschillende middelen in om te evalueren in hoeverre doelstellingen van de vaklessen worden gerealiseerd en kan op basis hiervan zo nodig zijn handelen bijstellen.
De student heeft op basis van opgedane onderwijservaring en vakdidactische theorieën, een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en gebruikt deze voor het verantwoorden van de vaklessen in de eigen schoolcontext.
De student formuleert en realiseert persoonlijke (leer-)voornemens op vakdidactisch gebied op basis van de ontwikkelde vakdidactische kennis en ervaringen.
|* NB. Voor de studenten van de tweejarige Educatieve master geldt dat zij in staat zijn te beoordelen op welke wijze de vakinhoud (behandeld bij de vakinhoudelijke colleges) wel of niet vertaald kan worden naar de te ontwerpen lessen voor het schoolvak.
Rooster
Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Werkcolleges
Zelfstudie
Uitproberen van lessen in de praktijk
Toetsing en weging
Toetsing
Eindproduct Vakdidactiek 1*(inhoud en specifieke opdrachten staan vermeld in de Syllabus Vakdidactiek 1 op BrightSpace): beknopte beschrijving van de visie op het schoolvak, de opgebouwde vakdidactische praktijktheorie en lessen, zo mogelijk in de onderbouw, van de student. De informatie over deze lessen bestaat uit:
lesontwerp(en) en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording**;
evaluatieresultaten van leerlingen;
video-opname van een les;
vakdidactische analyse van een les met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.
Voor de toetsing wordt de rubric vakdidacticus gebruikt. Voor de toetsingsdata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
|* NB. Het eindproduct Vakdidactiek 1 kan worden ingeleverd in het dossier van het studieonderdeel Pedagogisch-didactisch handelen (zie syllabus Pedagogisch-didactisch handelen).
|** NB. Voor de studenten van de tweejarige Master geldt dat zij in hun dossier onderbouwd beschrijven welke mogelijkheden zij zien om vakinhoudelijke elementen (behandeld tijdens de vakinhoudelijke colleges) te behandelen in hun lespraktijk.
Weging
Het cijfer voor 'Eindproduct Vakdidactiek 1' vormt het eindcijfer van het vak.
Herkansing
Het 'Eindproduct Vakdidactiek 1' kan worden herkanst. Zie voor de deadline het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten. Als het 'Eindproduct Vakdidactiek 1' na één herkansing nog onvoldoende is, dan moet het eindproduct volledig opnieuw worden gemaakt en op het volgende inlevermoment worden ingeleverd.
Literatuurlijst
Janssen, F, Hulshof, H., & K. van Veen (2016). Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/
onderzoek/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor € 12,50 (uitsluitend via online betaling middels QR-code) worden aangeschaft bij de balie van het ICLON (Willem Einthoven gebouw, 3e verdieping).Janssen, F, Hulshof, H., & van Veen, K. (2019). Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering. Leiden/Groningen: UFB. Het boek is gratis beschikbaar als pdf via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/wat-is-echt-de-moeite-waard-om-te-onderwijzen.pdf
Een gedrukt exemplaar kan voor € 12,50 (uitsluitend via online betaling middels QR-code) worden aangeschaft bij de balie van het ICLON (Willem Einthoven gebouw, 3e verdieping).Wordt verder per schoolvak nader bekendgemaakt.
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Vakdidactiek 1 wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Drs. J.G.R. Wurth.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
Bij Vakdidactiek 1 worden de verschillende fasen ontwerponderzoek voorbereid, omdat op een systematische manier lessen worden ontworpen op basis van vakdidactische inzichten, deze lessen worden uitgevoerd en ook worden gegevens verzameld over leerproces en leereffecten.