Studiegids

nl en

Bachelor Project Politicologie, Semester II, 2024-2025

Vak
2024-2025

Ingangseisen

De ingangseisen om deel te nemen aan een BAP vanaf 2024-2025 gelden voor studenten die met de opleiding zijn gestart vanaf 1-9-2022:

2024-2025:

  • Ingangseisen: (a) propedeuse, (b) 40 ECTS van jaar 2, incl. (c) Statistiek II, (d) Kwalitatieve Onderzoeksmethoden en (e) Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp.

Studenten die eerder zijn gestart, en dus niet nominaal lopen moeten voldoen aan de ingangseis van 2023-2024:

2023-2024:

  • Ingangseisen: (a) propedeuse, (b) 40 ECTS van jaar 2, incl. (c) Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) en (d) Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp.

Overgangsregelingen
Indien een student het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) niet heeft behaald in 2022-2023 of eerder, dan dient deze het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (5 EC, jaar 1) en Kwalitatieve Onderzoeksmethoden (5 EC, jaar 2) af te ronden.

Bachelor Project Informatiebijeenkomst

Semester II: De informatiebijeenkomst vindt plaats in blok 2. Studenten worden per mail uitgenodigd voor de bijeenkomst.

Inschrijving Bachelor Project

Semester II: De wijze van inschrijving wordt bekend gemaakt in november.
Neem contact op met het OSC via osc@leiden.edu indien je vragen hebt over de inschrijving.

Taal

De scriptie voor de afstudeerrichting Politicologie wordt in principe in het Nederlands geschreven, tenzij anders aangegeven.

Literatuur

Halperin, S. & Heath, O. (2017) 'Political research: Methods and practical skills' - Oxford University Press, wordt bekend verondersteld. De overige literatuur wordt vermeld op de Brightspace pagina van elk Bachelor Project.

Omschrijving

Doel 1: Het leren toepassen van concepten, theorieën en methoden in een onderzoek binnen een van te voren door de docenten geformuleerd kader;
Doel 2: Het uitvoeren van en rapporteren over een beperkt empirisch of literatuur onderzoek
Inhoud: Het bachelorproject is een cursus die inhoudelijke instructie biedt, gevolgd door een onderzoeksdeel waarbinnen studenten een individueel onderzoek uitvoeren. Verschillende projecten worden aangeboden, gestructureerd rond verschillende thema's. Studenten volgen eerst een aantal weken inhoudelijk onderwijs waarbij ze hun kennis over een bepaald onderwerp binnen een deelgebied van de politicologie verdiepen. Daarna leren studenten een onderzoeksvraag te formuleren, onderzoek te ontwerpen om die vraag te beantwoorden, eigen onderzoek uit te voeren en correct en duidelijk over dat onderzoek te rapporteren.

Het eindrapport - de bachelorscriptie - rondt de bachelor Politieke wetenschappen af. De scriptie is een individuele eindwerkstuk gebaseerd op althans deels eigen onderzoek.

Onderwijsvormen

Plenaire bijeenkomsten, (individuele) spreekuur- of inloopbijeenkomsten, bibliotheekinstructie, en (bovenal!) zelfstudie en zelfwerkzaamheid.

Bibliotheek instructie

Informatie over de digitale module Bibliotheekinstructie zal beschikbaar worden gesteld via Brightspace.

Toetsing

Studenten slagen of zakken voor het gehele Bachelorproject (16 weken).

  • De opdrachten die tijdens het eerste, inhoudelijke deel van het Bachelorproject worden gemaakt leveren gezamenlijk een eerste deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 40% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op 1 decimaal. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is geen noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen.

  • De volledige thesis die tijdens het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven levert een tweede deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 60% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op halve punten en dit onderdeel is behaald vanaf een 5,5. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is wel een noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen. Dit betekent dat een voor het eerste deel van het bachelorproject behaald onvoldoende deelcijfer gecompenseerd kan worden met het voor het tweede deel van het bachelorproject behaalde deelcijfer (mits dat hoog genoeg is).

  • Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van beide deelcijfers. Om te slagen voor het bachelorproject (20 ECTS) dient voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende (d.w.z. minstens 5,5) behaald te worden.

Wat betreft herkansingen:

  • Aangezien het eerste, inhoudelijke deel van het bachelorproject voor minder dan 50% meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor dat deel geen recht op een herkansing daarvan.

  • Aangezien de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, voor 50% of meer meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis recht op een herkansing daarvoor.

  • Studenten die een voldoende halen voor de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, hebben ook het recht op een herkansing daarvan, tenzij zij tijdens hun eerste poging voor het gehele bachelorproject zijn geslaagd (wat betekent dat zij voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende hebben behaald).

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject maar voor een van de tweede delen daarvan een voldoende hebben gehaald, mogen in het volgende academische jaar deelnemen aan hetzelfde bachelorproject – mits dat project nog steeds wordt aangeboden en geen fundamentele wijzigingen heeft ondergaan – en het reeds behaalde deel overslaan. Het deelcijfer voor het reeds met een voldoende afgesloten deel blijft staan.

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject en voor beide delen een onvoldoende hebben behaald, dienen het volgende academische jaar helemaal opnieuw te beginnen aan een bachelorproject.

  • Studenten mogen slechts 1 BAP volgen per academisch jaar.

Eindprodukt:

Een scriptie van 7.000-8.000 woorden. Dit is de daadwerkelijk vereiste lengte van de thesis. Dus niet 7.000-8.000 woorden plus/min 10%. Wat betreft het woordenaantal: Alles van de inleiding tot de conclusie telt (zoals geregistreerd door MS Word). De volgende elementen tellen niet mee: voorpagina, abstract, inhoudsopgave en referentielijst. Wat betreft de abstract en inhoudsopgave: deze zijn optioneel.

Deadlines:

BAP semester II: tba

Studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis – en dus het volledige bachelor project niet met goed gevolg afsluiten – hebben het recht om hun thesis te verbeteren en opnieuw in te dienen. Dit doen zij op basis van de feedback die zij van hun thesisbegeleider ontvangen tijdens een speciaal daarvoor geplande bijeenkomst. Studenten hebben geen recht op verdere begeleiding. De deadlines voor het herindienen van de thesis zijn:

BAP semester II: tba

Hier zijn twee belangrijke voorwaarden aan verbonden:

  • Studenten hebben niet het recht om een thesis voor de tweede maal in te dienen als hun eerste poging een voldoende heeft opgeleverd.

  • Studenten hebben niet het recht om een thesis voor de tweede maal in te dienen als zij geen volledige versie van hun thesis hebben ingediend tijdens hun eerste poging (Zie Regels en Richtlijnen Examencommissie, art. 4.8.2).

Leids scriptie-repositorium

Goedgekeurde scripties worden bewaard in het Leids bachelor-scriptierepositorium na de afronding van uw Bachelorproject. U dient daarvoor een verklaring te ondertekenen.

Bachelorproject thema’s:

Semester II

Studenten Politicologie kunnen ook inschrijven voor Bachelor Project #108 (Rezaeedaryakenari) van de BSc International Relations and Organisations en Bachelor Project #102 (Pomorska) van de BSc Internationale Politiek, op basis van beschikbaarheid.

102: Political Personalization and Personalized Politics - (Dr. M. Nagtzaam)
In the media and politics itself, it often seems as if debate is no longer necessary: the personalisation of politics is seen as a fact. The idea that individual politicians are becoming increasingly important at the expense of their party is taken and treated by many as a given. Within the academic literature, however, there is considerably more room for nuance and disagreement: not everyone (fully) agrees with this idea of personalisation of politics.
In the BAP 'Political Personalisation and Personalised Politics', we will first explore in more detail what exactly can or should be understood by personalisation of politics. The first part of the course will therefore focus on general concepts of and explanations for personalisation, and its manifestations. Furthermore, we will consider the difference between personalisation of politics and personalised politics.
The second part of the course will cover a more specific topics. These include the role of media and election campaigns, the rise and influence of social media, relevant character traits of politicians and their (electoral) effect, the role of candidates other than political leaders in this debate and the consequences and desirability of personalisation for representative democracy. For each of these topics we focus on the effects on national politics, and also whether and how personalised politics plays a role within international politics and within the European Union.
Methods:
For this project, students can use quantitative and qualitative methods. Students can use existing data sources, or conduct a (limited) data collection of their own.

103: Politieke Representatie en Parlementaire Politiek - van Vonno
De vertegenwoordigende democratie in de eenentwintigste eeuw staat onder druk. Waarnemers wijzen op een toenemende electorale volatiliteit, afname van politiek vertrouwen, en de erosie van politieke elite in het algemeen, en politieke partijen in het bijzonder. Bovendien leven we nu in een tijdperk waarin (extremistische) populistische partijen aanzienlijke invloed hebben verworven in alledaagse partijpolitiek, waarbij ze sommige landen beginnen ze 'de norm' te worden. Er wordt ook betoogd dat inter- en supranationale samenwerking de democratische keuze binnenlandse beperkt.
Met deze ontwikkeling komen veel vragen op over representatieve democratieën en de rol van politieke partijen daarin. Dit geldt niet alleen voor het nationale niveau, maar ook op subnationaal niveau. In hoeverre kunnen we steun vinden voor deze observaties: staat het representatieve systeem echt onder druk? Hoe is het veranderd en geëvolueerd? Wat zijn de mogelijke supplementen, of alternatieven, voor de vertegenwoordigende democratie via politieke partijen?
Binnen dit project is het mogelijk om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van de representatieve politiek in Nederland (nationaal, maar ook provinciaal en gemeentelijk niveau), maar ook in andere landen. Mogelijke niveaus van analyse zijn individuele (kandidaat) vertegenwoordigers, politieke partijen, en een vertegenwoordigend orgaan als geheel. Daarnaast kunnen studenten ook onderzoek doen naar meer directe vormen van democratie (referendums, burgerfora) als supplement (of alternatieve) voor de representatieve democratie.

Methoden:
Voor dit project kunnen studenten kwantitatieve en kwalitatieve methode van empirische dataverzameling en -analyse gebruiken. Studenten kunnen gebruikmaken van bestaande databronnen, of een (beperkte) eigen dataverzameling verrichten. De onderliggende onderzoeksfilosofie dient positivistisch te zijn.