Studiegids

nl en

Cultuurgeschiedenis van Iran

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Voor hoofdvakstudenten Perzisch geldt dat zij de propedeuse, en alle colleges van het gehele tweede jaar waarin taalverwerving een rol speelt, moeten hebben afgerond.
Studenten die dit vak als keuzevak wil volgen, wordt verzocht vóór inschrijving contact op te nemen met de docent.

Dit vak is geschikt voor studenten die Perzische teksten kunnen lezen en voor studenten die het Perzisch hiervoor niet voldoende beheersen. Alle deelnemende studenten moeten in staat zijn om bronnenmateriaal op een 400 niveau te kunnen analyseren.

Beschrijving

In deze cursus gaan we in op de geschiedenis van Iran en het Iraanse cultuurgebied via primaire bronnen in het Perzisch of in vertaling, waarbij de nadruk ligt op het premoderne Iran en de tekstproductie in de zogenaamde ‘Persianate world.’ Dit begrip wordt gebruikt om de geografische reikwijdte van het Perzisch als taal en cultuurdrager aan te duiden. In dit college zullen voorbeelden van het culturele erfgoed van Iran en de gebieden waarin het Perzisch een belangrijke rol heeft gespeeld, zoals Centraal-Azië en het Indiase subcontinent, aan bod komen. Hierbij staat de rijke traditie van het geïllustreerde handschrift centraal, in het bijzonder ook in samenhang met de collectie Perzische manuscripten in de Leidse UB. In het college zal onder meer het Shahnama of “Boek der Koningen” aan bod komen, de epische geschiedenis van Iran en de wereld geschreven door de dichter Ferdowsi rondom het jaar 1000. We zullen de plaats van deze en andere teksten in de geschiedenis nader bestuderen, en onderzoeken hoe teksten ‘vertaald’ en ontvangen zijn in kunst, cultuur en samenleving door de eeuwen heen. Er zal in het college uitgebreid aandacht worden besteed aan de traditie van geschiedschrijving in het Perzisch en aan de tekst en context van historische werken, aan de hand van bijvoorbeeld Rashid al-Din’s veelvuldig geïllustreerde wereldgeschiedenis, geschreven aan het begin van de 14e eeuw. In dit college maakt de student kennis met de geschiedenis en cultuurgeschiedenis van Iran via primaire bronnen. Doel van het college is het opdoen van vaardigheid in het bestuderen van primaire bronnen in een breder historisch en cultureel perspectief.

Leerdoelen

  • Verwerven van kennis en inzicht in de (cultuur)geschiedenis van Iran en de ‘Persianate world’

  • Lezen en interpreteren van diverse primaire bronnen in het Perzisch of in vertaling

  • Bestuderen van primaire bronnen in een brede historische en culturele context

  • Omgaan met (digitale) tekstedities en handschriften

  • Bestuderen en interpreteren van secundaire literatuur verband houdend met de te bestuderen primaire bronnen

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

Werkcollege.

Toetsing en weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door bepaling van het gewogen gemiddelde:

Onderdeel Weging
Actieve participatie/samenwerking in college/groepsverband 20%
Referaat/mondelinge presentatie 20%
Papers/schrijfopdrachten 60%

Herkansing

pm

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking  georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Nile Green (ed.) The Persianate World. The Frontiers of a Eurasian Lingua Franca. Oakland, CA: University of California Press, 2019.

  • Charles Melville (ed.) Persian Historiography. A History of Persian Literature. London: IB Tauris, 2012.

  • Overige literatuur wordt opgegeven of beschikbaar gesteld tijdens het college

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr.

Opmerkingen

Let erop dat de aanvullende informatie cursussen in zijn geheel deel uitmaakt van deze cursusbeschrijving.