Toegangseisen
Toegelaten tot de master Jeugdrecht.
Beschrijving
In dit vak staan de jeugdige en het straf(proces)recht en alle daarbij betrokken actoren centraal. Het jeugdstraf(proces)recht staat sterk in de belangstelling: welke ontwikkelingen heeft dit rechtsgebied de afgelopen jaren doorgemaakt? Staat het pedagogisch karakter van het jeugdstrafrecht (nog) steeds voorop? Worden de internationale strafrechtelijke standaarden in Nederland gewaarborgd? In een tijdsbestek van vijf weken krijgt de student een breed georiënteerd vak aangeboden waarin rechtshistorische inzichten, internationale standaarden, ethische aspecten, actuele discussies en de rol van (juridische) professionals aanknopingspunten vormen voor de bespreking van het materiële en formele jeugdstrafrecht. Hoewel de focus ligt op de jeugdige verdachte en dader komt ook de positie van het minderjarige slachtoffer aan bod.
Bij de start van het vak zal een inleiding worden gegeven op het jeugdstraf(proces)recht. Hierbij zal aandacht worden besteed aan de geschiedenis van het Nederlandse jeugdstraf(proces)recht, het relevante internationale kader en de achtergronden van jeugdcriminaliteit. In de daaropvolgende weken zal de jeugdstrafrechtsketen zoveel mogelijk in chronologische volgorde worden behandeld, waarbij het materiële en formele strafrecht afwisselend aan de orde komen. De student maakt hierbij tevens kennis met alle facetten, organisaties en actoren binnen de jeugdstrafrechtsketen.
Leerdoelen
Het doel van het vak is studenten bekend te maken met het jeugdstraf(proces)recht en de positie van jeugdigen in het strafrecht, waarbij wet- en regelgeving en jurisprudentie grondig worden bestudeerd en vanuit de ontwikkelingen in de huidige samenleving worden toegepast. Tevens wordt beoogd studenten kritisch te laten reflecteren op het huidige Nederlandse jeugdstraf(proces)recht en hen bekend te maken met straftoemeting naar aanleiding van casuïstiek.
Na afronding van dit vak kan de student:
Kennis en inzicht
Kennis van en inzicht in het jeugdstraf(proces)recht alsmede de systematiek van het jeugdstraf(proces)recht (waaronder de grondslagen en dragende beginselen ervan) tonen;
Inzicht tonen in de jeugdstrafrechtsketen en actoren/betrokkenen die in de keten een rol spelen (politie, Halt, Raad voor de Kinderbescherming, Openbaar Ministerie, reclassering, advocaat, rechter, maar bijvoorbeeld ook de ouders van de jeugdige en slachtoffers);
Academische, juridische en andere vaardighedenZelfstandig en gemotiveerd een juridische casus oplossen op het gebied van het materiële jeugdstrafrecht;
Zelfstandig en gemotiveerd een juridische casus oplossen op het gebied van het formele jeugdstrafrecht;
Juridische vraagstukken op het gebied van het jeugdstraf(proces)recht aan de hand van jurisprudentie en huidige wetgeving juridisch gefundeerd beantwoorden;
Kennis van en inzicht in de positie van het minderjarige slachtoffer tonen en juridische vraagstukken op dit gebied aan de hand van jurisprudentie en huidige wetgeving juridisch gefundeerd beantwoorden;
Kritisch reflecteren op gangbare oplossingen en (mogelijke) toekomstige ontwikkelingen en de invloed van maatschappelijke en ethische ontwikkelingen herkennen op de wet- en regelgeving op het terrein van het jeugdstraf(proces)recht en vice versa;
Een standpunt innemen over het straffen en het behandelen van jeugdigen en deze voor juridische of niet-juridische lezers toegankelijk maken.
Academische, juridische en andere vaardigheden
De student is in staat zelfstandig en gemotiveerd een juridische casus op te lossen op het gebied van het materiële jeugdstrafrecht;
De student is in staat zelfstandig en gemotiveerd een juridische casus op te lossen op het gebied van het formele jeugdstrafrecht;
De student is in staat juridische vraagstukken op het gebied van het jeugdstraf(proces)recht aan de hand van jurisprudentie en huidige wetgeving juridisch gefundeerd te beantwoorden;
De student heeft kennis van en inzicht in de positie van het minderjarige slachtoffer en is in staat juridische vraagstukken op dit gebied aan de hand van jurisprudentie en huidige wetgeving juridisch gefundeerd te beantwoorden;
De student is in staat kritisch te reflecteren op gangbare oplossingen en (mogelijke) toekomstige ontwikkelingen en herkent de invloed van maatschappelijke en ethische ontwikkelingen op de wet- en regelgeving op het terrein van het jeugdstraf(proces)recht en vice versa;
De student leert een standpunt in te nemen over het straffen en het behandelen van jeugdigen en kan deze voor juridische of niet-juridische lezers toegankelijk maken.
Rooster
Zie MyTimetable.
Onderwijsvorm
Het onderwijs bestaat uit drie bijeenkomsten van twee uur per week gedurende vijf weken.
Werkafspraken
Studenten worden geacht ieder college (lees: hoorcollege en werkcollege) aanwezig te zijn. Ook worden zij geacht ieder college voor te bereiden door de voorgeschreven literatuur en bijbehorende vragen te bestuderen. Studenten worden geacht actief te participeren tijdens de colleges. Studenten dienen essentiële documenten, zoals de Wetboeken van Strafrecht- en Strafvordering en de tekst en andere voor dit vak belangrijke juridische bronnen zoals aangegeven op de literatuurlijst, mee te nemen naar de colleges.
Toetsing en weging
Toetsvorm(en)
Schriftelijke opdracht (30% van het eindcijfer).
Schriftelijk tentamen (70% van het eindcijfer): afsluitend vindt er een schriftelijk tentamen plaats over de verplichte literatuur en de behandelde collegestof.
Afhankelijk van het aantal deelnemers, kan worden besloten het hertentamen mondeling af te nemen.
Algemene regeling van de master Jeugdrecht met betrekking tot deelcijfers bij een vak
Alle schriftelijke onderdelen van een vak moeten voldoende zijn, dat betekent een 5,5 of hoger.
Onvoldoende voor het tentamen
Bij een onvoldoende voor het tentamen, kan het tentamen worden herkanst en geldt als cijfer voor het tentamen het cijfer dat voor het hertentamen is gehaald.
Onvoldoende voor de schriftelijke opdracht
Zie voor de regeling met betrekking tot de herkansing van de schriftelijke opdracht de regeling hieromtrent op de algemene Brightspace omgeving van de Master Jeugdrecht.
Onvoldoende na herkansing
Haalt de student ook na herkansing niet voor beide onderdelen een voldoende, dan is het eindcijfer voor het vak maximaal een vijf en heeft de student het vak niet gehaald.
De voldoende onderdelen kunnen niet worden meegenomen naar het volgende jaar.
Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur en jurisprudentie, alsmede hetgeen behandeld is tijdens hoorcolleges, werkgroepen en eventuele andere onderwijsvormen.
Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8 e.v. OER). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingsmoment. Kijk voor meer informatie op de website > tab ‘Rechtsgeleerdheid’ > ‘Voldoende herkansen’.
Literatuurlijst
Verplicht studiemateriaal
M.R. Bruning, Y.N. van den Brink & E.C.C. Punselie, Jeugdrecht en jeugdhulp (laatste druk)
Overig: wordt nader bekendgemaakt via Brightspace.
Aanbevolen studiemateriaal
Wordt nader bekend gemaakt.
Inschrijven
Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie.
Contact
Vakcoördinator: via secretariaat Jeugdrecht
Werkadres: KOG, Steenschuur 25, 2311 ES Leiden, kamer B2.43
Bereikbaarheid: via secretariaat
Telefoon: 071 527 6056
E-mail: jeugdrecht@law.leidenuniv.nl
Instituut
Instituut: Privaatrecht
Afdeling: Jeugdrecht
Kamernummer secretariaat: B2.43
Openingstijden: balie maandag t/m vrijdag van 09.00 uur – 17.00 uur
Telefoon secretariaat: 071-5276056
E-mail: jeugdrecht@law.leidenuniv.nl