Studiegids

nl en

Archeologie van de Levant

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Dit college is open voor alle geïnteresseerde studenten zowel van ONOS (hier is dit college ook bedoeld als basis voor de volgede cultuurhistorische colleges binnen het nieuwe curriculum), als ook studenten van andere opleidingen.

Beschrijving

De oude Levant is veel meer dan alleen “alles wat er tussen Egypte en Mespotamie lag”. Een heel eigen landschap en een lange kust met de Mediterrane Zee, plus voortdurende pogingen door de “Grote Machten” om het gebied als buffer tegen de vijandelijke buren onder eigen controle te krijgen, hadden grote invloed op de culturele en politieke ontwikkeling van het Levatijns gebied. In dit college willen we kort kijken naar de basisgegevens (landschap, onderzoeksgeschiedenis, archeologische basismethodes), dan een overzicht krijgen over de culturele periodes van het Neolithicum tot de Byzantijse periode om ten slotte in een derde gedeelte ons te buigen over centrale cases zoals begrafeniscultuur, tempels, Qumran of synagogenarchitectuur.

Leerdoelen

Kennis en inzicht
Na het succesvol doorlopen van de cursus beschikt de student over:

  • Algemene kennis van de inhoud en inzicht in de ontwikkeling van de meest belangrijke onderzoeksmethoden en -fazen ivm het archeologisch onderzoek in de Oude Levant;

  • algemeen kennis van centrale culturele perioden uit de regio en hun bijdrage aan de regionale culturele en politieke ontwikkeling;

  • exemplarisch inzicht in overeenkomsten en verschillen met contemporaine ontwikkelingen in Egypte en Mesopotamië en de redeen daarvoor;

  • inzicht in de relevatie va de archeologie voor het beter begrijpen van met sprake de Bijbelse literatuur, cultuur en religie.

Vaardigheden
De student kan:

  • zich zelf inlezen in secundaire literatuur over archeologische problemen en perioden, weet met chronologie om te gaan en kan centrale voorwerpen cultureel plaatsen;

  • is in staat om eigen vragen en voorkennis kritisch te beoordelen en ter discussie naar het college mee te bregen;

  • is in staat om eigen inzichten uit en meningen over primaire en secundaire bronnen uit te drukken en aan een ondersteunende en uitdagende sfeer in het college bij te dragen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

Hoorcollege met werkcollege-elementen

Toetsing en weging

Toetsing

1e Deeltoets: schriftelijk tentamen met korte open vragen (50%)
2e Deeltoets: schriftelijk tentamen met korte open vragen (50%)

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.

Herkansing

De herkansing bestaat uit een gebundeld tentamen (stof van blok 1 én 2 samen) aan het einde van het semester.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Het is niet nodig om voorafgaand aan dit college literatuur te bestuderen. Relevante literatuur wordt tijdens het college bekend gemaakt.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Kies uit de onderstaande mogelijkheden (weghalen wat niet van toepassing is):

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr

Opmerkingen

geen