Disclaimer: De voertaal van Seks in Perspectief is Nederlands, wat betekent dat de tussenopdrachten & de eindopdracht in het Nederlands gemaakt worden. Er zijn twee gastcolleges die in het Engels gegeven worden, en sommige literatuur zal eveneens in het Engels zijn. Dit omdat deze gastdocenten niet uit Nederland komen maar wel de beste persoon zijn om deze colleges te geven, en omdat veel literatuur gewoonweg niet in het Nederlands beschikbaar is.
Thema’s: We gaan (o.a.) de volgende thema’s vanuit een academisch, seksueel perspectief benaderen: onderwijs; behandeling in de medische wereld; politiek en beleid; rechten, de wet; kunst; media. Daarnaast zijn overige specifieke onderwerpen (deels) afhankelijk van de projectkeuze van studenten.
Disciplines: Seks in perspectief is een multidisciplinair vak, waarin we literatuur, theorieën, perspectieven en methodes gebruiken van o.a. de volgende disciplines: Seksuologie, Onderwijswetenschappen, Psychologie, Sociologie, Rechten, Criminologie, Politiek, Kunst, Communicatiewetenschappen, Geneeskunde.
Toelatingseisen:
Dit vak is een (extracurriculaire) Honours Class: een keuzeonderdeel binnen het Honours College. Het vak staat open voor zowel tweedejaars en derdejaars Honours College studenten als derdejaars reguliere studenten. Toelating gebeurt op basis van een korte motivatie.
Geen toelatingseisen, wel randvoorwaarden (open blik, respectvolle omgang met elkaar), ook tijdens de les zullen deze gewaarborgd worden.
Beschrijving:
Seks(ualiteit) is een intiem, persoonlijk en daardoor spannend onderwerp om te bespreken. Het sijpelt door in alle lagen van ons werk- en privéleven, soms prominent, maar misschien nog wel vaker onopgemerkt. Denk aan op tv: ‘sex sells’, op school: seksuele voorlichting, bij de dokter: wat doet een chronische ziekte met je seksualiteit?, op werk: #metoo, in het nieuws: seks als oorlogsmiddel en op straat: protesten over femicide. Seks trekt aandacht. Van het witte doek tot de kroeg, van tiktok tot de werkvloer.
Toch wordt seks zelden als een academisch, wetenschappelijk onderwerp gezien en besproken. Wanneer er wél over wordt gepraat, wordt het snel gerelateerd aan de persoonlijke ervaring en beleving van de spreker en luisteraar(s), waardoor het een taboeonderwerp en daarmee onderbelicht blijft. Problemen die zich voordoen worden vanuit handelingsverlegenheid vaak niet, nauwelijks, en/of moeizaam aangepakt.
Seks in perspectief zal je inzicht geven in verschillende disciplines waar seks een rol speelt, zoals media, onderwijs, marketing, justitie, politiek, kunst en meer! Seks is overal mee verweven - maar we betrekken seks zelden vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief bij het benaderen van (maatschappelijke) problemen, terwijl dit vaak een essentieel onderdeel is van een doorbraak. Daarom is de drijvende vraag van dit vak: ‘hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?’ Tijdens Seks in perspectief ga je met een kritische en academische blik kijken naar een zelfgekozen casus en begeleiden wij je deze casus te voorzien van een oplossing met dit perspectief als hulpmiddel.
Leerdoelen:
De drijvende vraag van dit vak is: ‘hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?’. Tijdens Seks in Perspectief gaan studenten een zelfgekozen casus (maatschappelijk probleem) benaderen vanuit dit perspectief. Zij creëren in groepjes een oplossing (minimum viable product) die academisch onderbouwd wordt (CSW-rapport) en leren dit te communiceren naar maatschappelijke partijen (symposium). De
begeleiding en assessment kent de volgende leerdoelen:
Leerdoelen MVP. Je kunt…
… een complex maatschappelijk probleem benaderen vanuit een wetenschappelijk, seksueel en normaliserend perspectief; … samenwerken in groepen om oplossingsgericht een gekozen casus te benaderen; … op een professionele manier contact met stakeholder(s) initiëren en behouden; … onderzoek, uitkomsten en ideeën communiceren met stakeholders en feedback verwerken in de ontwikkeling van het product.
Leerdoelen CSW rapport. Je kunt…
… onderscheid maken tussen je probleemstelling en doelstelling door de achtergrond, maatschappelijke context en huidige stand van zaken van een casus mee te nemen in je probleemanalyse; … het maatschappelijk belang voor het ontwikkelen van een mvp voor je casus verantwoorden met literatuur, veldonderzoek en expertinterviews, conform richtlijnen; … de keuzes en afwegingen m.b.t. design en andere aspecten van je mvp verantwoorden met (onder andere) literatuur, veldonderzoek en expertinterviews, conform richtlijnen; … reflecteren op het proces van ontwikkeling van een product en samenwerking o.b.v. de SCRUM methode.
Leerdoelen Symposium. Je kunt…
… je seksgerelateerde onderzoek en eindproduct (je mvp) aan stakeholders en experts presenteren en communiceren in een formele setting, gebruik makend van de tips en skills van de Projectavond (week 11) zodat deze gasten zich uitgenodigd voelen om feedback te geven en implementatieopties te bespreken; … uitkomsten van jouw seksgerelateerde onderzoek en eindproduct overbrengen op een normaliserende en doeltreffende manier, gebruik makend van wetenschappelijke onderbouwing; … kritische vragen stellen over het seksgerelateerde onderzoek en eindproduct van medestudenten en deze van constructieve feedback voorzien.
Programma en rooster:
Studenten kiezen hun eigen thema om aan de slag te gaan met de drijvende vraag van dit vak: ‘hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?’. Ter illustratie en inspiratie delen experts vanuit verschillende disciplines hun eigen case study tijdens gastcolleges. Zij bieden daarbij bruikbare literatuur, theorieën, perspectieven en methodes voor het onderzoek en eindproduct van de studenten. *Hieronder staat per college een themavraag die eventueel aangepast zal worden.
Het programma (datums en gastdocenten) is onder voorbehoud.
De bijeenkomsten van deze class zullen plaatsvinden op volgende dinsdagen van 18.00 - 20.30:
Sessie 1: 8 oktober (Pieter de la Court, kamer 5A.37)
Seks in het maatschappelijk speelveld, een introductie
Wat kun je verwachten van Seks in Perspectief?
Sessie 2: 15 oktober (Pieter de la Court, kamer 5A.29)
Projectavond
Aan de slag met groepjes vormen, brainstormen en plannen.
Sessie 3: 22 oktober (Pieter de la Court, kamer 5A.29)
Medische wereld
Hoe doe je onderzoek naar seks en seksualiteit in de medische wereld?
College door Moniek ter Kuile
Sessie 4: 29 oktober (Pieter de la Court, kamer 5A.29)
Onderwijs/seksuele voorlichting
Wat is het belang van positieve seksuele vorming op verschillende leeftijden, en hoe ga je om met controverse rondom dit onderwerp?
College door Sanderijn van der Doef
Sessie 5: 5 november (Pieter de la Court, kamer 5A.29)
Politiek & beleid
Hoe worden beleid en andere politieke beslissingen rondom seks en seksualiteit op verschillende niveaus gemaakt?
Sessie 6: 12 november (Pieter de la Court, kamer 5A.29)
Feedbackronde met stakeholders
Welke hordes zijn er voor ontwikkeling van je mvp en hoe overkom je deze?
Sessie 7: 19 november (Pieter de la Court, Living Lab)
De wet
Zedenzaken: hoe definieer je deze, wat zijn de verschillende vormen, en welke wetten en regels zitten hier aan vast?
College door Richard Korver
Sessie 8: 26 november (Pieter de la Court, kamer 1B.01 - Living Lab)
ProtestArt
Welke rol kunnen activisme en kunst, en voornamelijk activistische kunst, spelen in maatschappelijke veranderingen rondom controversiele onderwerpen als seks en seksualiteit?
College door Fleur Pierets
Sessie 9: 3 december (Pieter de la Court, kamer 1B.01 - Living Lab)
Ethische porno
Waarom en hoe?
College door Jennifer Lyon Bell
Dit college wordt gehouden door een Engels-talige gastdocent
Sessie 10: 10 december (Pieter de la Court, kamer 1B.01 - Living Lab)
Projectavond
Aan de slag met effectief en inspirerend spreken over een taboeonderwerp.
College Thomas van Neerbos
Sessie 11: 17 december (Pieter de la Court, kamer 1B.01 - Living Lab)
Symposium
Tijd om te laten zien wat je hebt gemaakt!
Sessie 12: 7 januari (Pieter de la Court, kamer 1B.01 - Living Lab)
Afsluiting
Begeleiding bij verwerken van feedback, laatste ontwikkelingen & gezamenlijke evaluatie en afsluiting van het vak.
Deadline eindopdracht: 14 januari: Inleveren CSW & MVP
Locatie:
Pieter de la Court gebouw, kamer 5A.37, kamer 5A.29
Literatuurlijst:
De literatuurlijst is onder voorbehoud en zal t.z.t. met desbetreffende gastdocenten bepaald worden.
Laan, E. T., Klein, V., Werner, M. A., van Lunsen, R. H., & Janssen, E. (2021). In pursuit of pleasure: A biopsychosocial perspective on sexual pleasure and gender. International Journal of Sexual Health, 33(4), 516-536.
Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Language, Thought and Culture. In Metaphors We live by. (pp. 124-134)
Ter Kuile, M. M., Brauer, M., & Laan, E. (2006). The female sexual function index (FSFI) and the female sexual distress scale (FSDS): psychometric properties within a Dutch population. Journal of sex & marital therapy, 32(4), 289-304.
Poitras, L. (Director). (2023). All the Beauty and the Bloodshed [Film; online].
Consent-video voor kinderen & jongeren
ter Kuile, M., van Lankveld, J. J. D. M., & Both, S. (2012). Cognitieve
gedragstherapie bij seksuele disfuncties: twee gevalsbeschrijvingen.
Gedragstherapie, 45(2), 185-198Artikel Pointer: Hoe misinformatie de online haatmachine tegen de Week van de
Lentekriebels op gang trok.Kamervragen Week van de Lentekriebels van lid Baudet en lid van Haga,
beantwoord door RutgersKijk de documentaire All the beauty and the bloodshed
Video: “Judith Butler: Berkeley professor explains gender theory” which also
addresses the concept of “queer” (13 min)Lakoff & Johnson, Metaphors we live by.
-
Studielast en werkvorm:
Dit vak is 5 EC waard, wat betekent dat de totale studielast 140 uur bedraagt:
wekelijkse werkgroepen à 2.5 uur = 30 uur
wekelijks lezen van literatuur à 2 uur = 24 uur
wekelijkse SCRUM meetings à 30 min = 6 uur
wekelijkse opdracht (MVP) à 4 uur =48 uur
wekelijkse CSW rapport à 2 uur = 24 uur
overlige taken (contact met experts, plannen team meetings, SCRUM dagboek, etc.) à 40 min = 8 uur.
Toetsing:
40% eindcijfer: Ontwikkeling van een minimum viable product (MVP) met je groep.
40% eindcijfer: Schrijven van CSW-rapport (Casusanalyse, Scrum dagboek, Wetenschappelijke onderbouwing) met je groep.
20% van eindcijfer: Presentatie Symposium.
Studenten kunnen dit vak alleen succesvol afronden als alle deeltoetsen met een voldoende zijn behaald
Brightspace en uSis:
Brightspace wordt gebruikt in dit vak. De registratie in Brightspace zal centraal worden gedaan.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan.
Aanmelden:
Aanmelden voor dit vak is mogelijk van maandag 19 augustus 2024 t/m zondag 8 september 2024 via de Honours Academy. De aanmeldlink zal op de studenten website van de Honours Academy worden geplaatst.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan voor begin van het vak.
Contact:
Eva Bus & Deva Duveen: seksinperspectief@gmail.com