Studiegids

nl en

Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs

Vak
2024-2025

Thema's: Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs; Cultuurresponsief onderwijs; Praktijkonderzoek; Innoverend ontwerpen.
Disciplines: Onderwijskunde, Taalkunde, Psychologie, Pedagogiek, Sociologie, Bestuurskunde, etc.

Toelatingseisen:

Dit vak is een (extracurriculaire) Honours Class: een keuzeonderdeel binnen het Honours College. Daarnaast kunnen derdejaars studenten die niet het Honours College programma volgen zich ook aanmelden voor de Bachelor Honours Classes. Er vindt een selectie plaats o.a. op basis van motivatie en gemiddeld cijfer van de bacheloropleiding.

Beschrijving:

Wil jij je inzetten voor meer kansengelijkheid in het onderwijs? Dan is deze honours class wat voor jou. Door middel van verschillende werkvormen zoals gastsprekers, schoolbezoek, expert werkvorm verdiep je je in een subthema van kansengelijkheid en kom je met medestudenten tot een innovatieve oplossing voor de school waaraan je verbonden wordt.

Subthema’s waaraan gedacht kan worden zijn: het bevorderen van een goede interpersoonlijke relatie tussen de leraar en de leerlingen, het ondersteunen van de sociale cohesie binnen de klas, tegemoet komen aan de identiteitsontwikkeling van de leerlingen, het laten aansluiten van de lesinhoud bij de leefwereld van de leerlingen, het ondersteunen van de Nederlandse taalontwikkeling bij leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is, het bevorderen van de samenwerking met ouders. Ook kan gedacht worden aan aandacht voor sociale processen van ongelijkheid zoals stereotypering, machtsrelaties, privilege en marginalisering.

Leerdoelen:

Bij het succesvol afronden van dit vak kan de student:

  • verschillende soorten opvattingen t.a.v. kansen(on)gelijkheid herkennen en de tegenstrijdigheden daarbinnen;

  • d.m.v. interviews met verschillende stakeholders binnen een schoolcontext/ documentanalyse identificeren welke visie de school heeft m.b.t. kansengelijkheid en wat de school beoogt, doet en heeft bereikt t.a.v. dit thema;

  • projectmatig en via samenwerken analyseren aan welke thema’s rondom kansengelijkheid de school meer aandacht zou kunnen besteden;

  • op een samenwerkende manier komen tot een innovatieve oplossing/ ontwerp voor de school om kansengelijkheid tot zijn recht te laten komen;

  • een innovatie m.b.t. kansengelijkheid presenteren aan medestudenten en mogelijk ook aan personen binnen de schoolorganisatie.

Programma en rooster:

Er zullen 6 bijeenkomsten zijn die plaatsvinden op maandagen van 15.30u – 18.30u. Daarnaast zullen studenten in groepjes ongeveer 2 dagen doorbrengen op een aangewezen/ gekozen school om te observeren, praten met verschillende stakeholders etc. Deze twee dagen worden door studenten zelf ingepland.

Sessie 1: 10 maart
Sessie 2: 24 maart
Sessie 3: 31 maart
Sessie 4: 19 mei
Sessie 5: 2 juni
Sessie 6: 16 juni

Locatie:
Pieter de la Court gebouw, kamer 1A.12

Literatuurlijst:

Tijdens het vak zal gebruik gemaakt worden van het boek: ‘Onderwijs maakt het verschil’ (Elffers, 2022) en diverse wetenschappelijke artikelen.

Studielast en werkvorm:

Dit vak is 5 EC waard, wat betekent dat de totale studielast 140 uur bedraagt.

  • 6 Werkgroepen à 3 uur: 18 uur (aanwezigheidsplicht)

  • 2 dagen schoolbezoek: 16 uur (aanwezigheidsplicht)

  • Lezen van literatuur: 39 uur

  • Voorbereiden schoolbezoek: 9 uur

  • Uitwerken terugkoppeling naar de school: 18 uur

  • In groepsverband innovatie bedenken en ontwerpen: 24 uur

  • Presentatie voorbereiden: 16 uur

Er zal gebruik gemaakt worden van verschillende werkvormen, waaronder een schoolbezoek, gastsprekers, expert werkvorm waarbij studenten de keuze hebben om zich te verdiepen in subthema’s, samenwerken met docenten en medestudenten, in groepsverband een innovatie ontwerpen.

Toetsing:

De toetsing is globaal als volgt:

  • 10% Actieve deelname gedurende de werkgroepen en andere activiteiten

  • 30% Tussenproduct: Theoretisch kader in relatie tot het gekozen thema waarop gefocust wordt ter voorbereiding van het schoolbezoek (in groepjes komen tot een product naar keuze dat gepresenteerd wordt aan medestudenten).

  • 20% Actieve deelname tijdens het schoolbezoek en zorgvuldige communicatie met de school voor, tijdens en na het schoolbezoek

  • 20% Kwaliteit van de ontworpen innovatie

  • 20% Presentatie van de innovatie
    Criteria voor de verschillende onderdelen worden beschreven in de syllabus)

Studenten kunnen dit vak alleen succesvol afronden als alle deeltoetsen met een voldoende zijn behaald.
De toetsing zal verder toegelicht worden tijdens de eerste bijeenkomst.

Brightspace en uSis:

Brightspace wordt gebruikt in dit vak. De registratie in Brightspace zal centraal worden gedaan.

Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan.

Aanmelden:

Aanmelden voor dit vak is mogelijk van maandag 28 oktober t/m zondag 17 november 2024 via de Honours Academy. De aanmeldlink zal op de studenten website van de Honours Academy worden geplaatst.

Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan voor begin van het vak.

Contact:
Dr. Brigitte Theeuwes: b.c.theeuwes@iclon.leidenuniv.nl

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B4.39