Toegangseisen
Fluent in Dutch
Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2). Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.
Dit vak vereist dat studenten bereid en beschikbaar zijn om buiten de onderwijsuren om service learning (vrijwilligerswerk) te verrichten bij een maatschappelijke organisatie in de regio Den Haag en Leiden, planning hiervan vindt plaats in overleg met de student en de organisatie.
Beschrijving
“Geef studenten iets te doen (..), en het doen is van dien aard dat het tot denken aanzet waardoor leren vanzelf tot stand komt.” (John Dewey, 1916). Leren door doen en ervaren, in dit geval service learning, is een belangrijk onderwijsprincipe dat bij uitstek relevant is voor een programma dat gericht is op het beter begrijpen van de samenleving.
In deze cursus stap je uit de bubbel van de universiteit en maak je actief kennis met een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor een gemarginaliseerde doelgroep in de regio Den Haag en Leiden. Met als achterliggend doel het leren toepassen en staven van wetenschappelijke inzichten en theoretische concepten aan de alledaagse, vaak grillige, praktijk in grootstedelijke context. Deel 1 van dit vak staat in het teken van kennismaking met de doelgroep en organisatie, en inzicht krijgen in je beginpositie. In Deel 2 van het vak continueer je je inzet voor de organisatie. Deze langdurige betrokkenheid stelt je in staat om diepgaand en kritisch te reflecteren op je ervaringen, voorbij te gaan aan eerste indrukken van mensen en processen, en om een onderbouwde bijdrage te leveren die gestoeld is op zowel praktische als wetenschappelijke ervaring.
Tijdens de werkgroepen van het vak Sociale vraagstukken in de praktijk – Deel 1 verdiepen we ons vanuit een Social Work perspectief in verschillende gemarginaliseerde groepen die door de maatschappelijke organisaties bediend worden (bv. mensen met een verstandelijke of fysieke beperking, ouderen, mensen die in armoede leven). Ook verkennen we de systemische factoren die bijdragen aan de maatschappelijke uitsluiting van deze groepen. In de hoorcolleges staan we stil bij de ontwikkeling en het huidig functioneren van het sociaal domein in Nederland. Daarbij zoomen we in op verschillende theoretische kaders over en empirisch onderzoek naar sociaal-maatschappelijke hulpverlening en de rol van vrijwillige inzet daarin in het bijzonder.
Dit vak is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving. In alle vakken van de minor verwachten wij het volgende van de studenten:
Je bent aanwezig bij zowel de hoorcolleges als de werkgroepen (aanwezigheidsplicht)
Je bereidt je gedegen voor op de bijeenkomsten en levert een geïnformeerde bijdrage
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus:
1. Heb je begrip van de meerwaarde van praktijkkennis voor universitaire kennis en andersom;
2. Kun je op kritische en zelfbewuste manier reflecteren op je beginpositie en overtuigingen in relatie tot gemarginaliseerde groepen in de samenleving;
3. Heb je een beeld van de ontwikkeling en het huidig functioneren van het sociaal domein in Nederland;
4. Heb je inzicht in de sociale uitdagingen van verschillende doelgroepen die een beroep doen op het sociaal domein.
De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoel 3, 4 en 5 uit het programma: Na het succesvol afronden van de minor: (3) Ben je in staat theoretische en empirische inzichten uit de minor te staven aan de ervaringen die je opdoet in de praktijk tijdens service learning; (4) Kun je reflecteren op de relatie tussen positionaliteit en verscheidene perspectieven op sociale (on)rechtvaardigheid; (5) Heb je inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van maatschappelijke initiatieven rond sociale (on)rechtvaardigheid, en kun je hier kritisch op reflecteren.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
Om de week een hoorcollege van 2 uur (3 hoorcolleges totaal) en wekelijks een werkgroep van 2 uur.
Voor de hoorcolleges en de werkgroep bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht.
Eén bijeenkomst mag worden gemist (hoorcollege of werkgroep). Afwezigheid tijdens twee of meer bijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.
Naast de onderwijsbijeenkomsten op de Universiteit, dien je beschikbaar te zijn voor ongeveer 3 uur per week service learning bij een maatschappelijke organisatie in de regio Den Haag en Leiden. De planning van deze werkzaamheden vindt plaats in overleg de student en de organisatie.
Toetsing en weging
Inzet
- Dit bestaat uit: aanwezigheid bij en actieve bijdrage tijdens hoorcolleges en werkgroepen, inclusief het uitvoeren van wekelijkse huiswerkopdrachten ter voorbereiding op de werkgroepen.
Groepspresentatie
Schriftelijke opdracht
In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.
Literatuurlijst
Wordt aangekondigd op BrightSpace
Inschrijven
Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.
Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.
Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.
Contact
Lotte van der Pol [l.d.van.der.pol@fgga.leidenuniv.nl]