Toegangseisen
Fluent in Dutch.
Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2). Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.
Beschrijving
Het vrouwenkiesrecht, de achturige werkdag, het verbod op slavernij… Dit zijn verworven rechten die vandaag de dag vanzelfsprekend lijken en niet of nauwelijks ter discussie staan in Nederland, maar dat niet altijd zijn geweest. Sterker nog, aan de totstandkoming van deze rechten is vaak een hevige sociale strijd voorafgegaan. Collectieve actie en protest door sociale bewegingen daagden de destijds geldende normen uit, en hebben geleid tot verandering van de status quo. Hiervoor werden verschillende vormen van verzet gebruikt, verschillende strategieën gekozen om juist wel of niet met vertegenwoordigers van politiek, de staat, of bedrijven samen te werken, en waren aanleiding voor uiteenlopende en felle discussies tussen voor- en tegenstanders.
In het vak Protest en Sociale Bewegingen in Nederland kijken we naar de rol en implicaties van, en uitdagingen voor, sociale bewegingen in hun streven naar maatschappelijke verandering en sociale rechtvaardigheid. We doen dit door een aantal kernvragen over sociale bewegingen te verkennen gedurende het blok. Hierbij staat elke week één thematisch gekozen sociale beweging in Nederland centraal, zoals de vrouwenbeweging, dierenbeweging, en kraak- en woonbeweging. Er worden voorbeelden uit het verleden en heden besproken. De nadruk van dit vak ligt niet op historische analyse, maar op het verkrijgen van conceptueel begrip van sociale bewegingen in relatie tot maatschappelijke veranderingen.
Kernvragen die centraal staan in dit vak, zijn onder andere:
Wat zijn sociale bewegingen?
In welke maten kunnen politieke perspectieven op een sociale strijd veranderen doorheen de tijd?
Welke vormen van protest en verzet zijn er? Welke vinden we (on)geoorloofd en waarom?
Wat is de relatie tussen sociale bewegingen en de staat?
Wat is de rol van sociale bewegingen in een democratie?
Is het recht een middel, doel, of obstakel voor het realiseren van de doelen van sociale bewegingen?
Inhoeverre is er sprake van risico's door professionalisering en 'NGO-isering'?
Hoe kunnen sociale bewegingen een bron zijn van hoop?
Dit vak is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving. In alle vakken van de minor verwachten wij het volgende van de studenten:
Je bent aanwezig bij zowel de hoorcolleges als de werkgroepen (aanwezigheidsplicht)
Je bereidt je gedegen voor op de bijeenkomsten en levert een geïnformeerde bijdrage
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus:
- Heb je een algemeen beeld van verschillende sociale strijden en bewegingen in Nederland;
- Heb je kennis over kernbegrippen en vraagstukken in debatten over sociale bewegingen in relatie tot maatschappelijke verandering;
- Kan je deze kennis toepassen om één of meerdere sociale bewegingen kritisch te bespreken;
- Kan je een geïnformeerde bijdrage leveren aan discussies over sociale bewegingen en maatschappelijke verandering in Nederland in zowel woord als geschrift.
De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoelen 1, 2, en 5 uit het programma: na het succesvol afronden van de minor: (1) Ben je in staat de belangrijkste theorieën en maatschappelijke stromingen rondom sociale (on)rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken; (2) Kun je de complexiteit van de discussies rond sociale (on)rechtvaardigheid uitleggen en een onderbouwde bijdrage leveren aan het debat hierover; (5) Heb je inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van maatschappelijke initiatieven rond sociale rechtvaardigheid, en kun je hier kritisch op reflecteren.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
Wekelijks een hoorcollege van 2 uur en wekelijks een werkgroep van 2 uur.
Voor de hoorcolleges en de werkgroep bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht. Eén bijeenkomst mag worden gemist (hoorcollege of werkgroep). Afwezigheid tijdens twee of meerdere bijeenkomsten kan resulteren in het afsluiten van dit vak met een onvoldoende.
Toetsing en weging
Inzet
- Dit bestaat uit: aanwezigheid bij en actieve bijdrage tijdens hoorcolleges en werkgroepen, inclusief het uitvoeren van wekelijkse huiswerkopdrachten ter voorbereiding op de werkgroepen.
Groepsopdracht (mondeling en schriftelijk)
Schriftelijk tentamen
In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.
Literatuurlijst
Wordt aangekondigd op Brightspace
Inschrijven
Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.
Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.
Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.
Contact
Mariska Jung (m.d.jung@fgga.leidenuniv.nl)