Let op: een eerste, gezamenlijke, bijeenkomst voor semester 1 vindt plaats op maandag 1 September 2025, 17.15-19.00, in zaal SA11 (Pieter de la Courtgebouw).
De werkgroepen starten op woensdag 3 september, zie 'MyTimetable' voor actueel rooster.
Onderzoeksvaardigheden tweede jaar
Onder de overkoepelende naam Onderzoeksvaardigheden tweede jaar: Hoe doe ik politicologisch onderzoek? worden in het tweede jaar van de bachelor twee semestercursussen van ieder 5 ECTS gegeven:
Semester I (blok 1 en blok 2)
Onderzoeksopzet: Hoe zet ik zelfstandig een onderzoekdesign op? Deze cursus begeleidt studenten bij het proces van het ontwikkelen van een literatuurreview en theoretisch raamwerk. (5 ECTS)
Semester II (blok 3 en blok 4)
Data-analyse: Hoe voer ik zelfstandig een onderzoek uit met behulp van kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse? (5 ECTS)
In deze cursussen wordt voortgebouwd op de vaardighedencursussen van het eerste jaar, waarbij academische vaardigheden geoefend worden die essentieel zijn voor het succesvol doorlopen en afronden van de studie Politicologie/ Internationale Politiek. De vaardigheden die centraal staan zijn: het toepassen van kennis en inzicht, oordeelsvorming en communicatie van bevindingen.
Studenten worden in hun leerproces ondersteund door middel van werkcolleges, office hours, en de online leeromgeving. Idealiter wordt Onderzoeksopzet met een voldoende afgerond voordat met Data-analyse gestart wordt. Dit is echter geen vereiste.
Tijdens deze cursus kunnen studenten oefenen in het opzetten, uitvoeren en rapporteren van een politicologisch onderzoek, zodat ze in het derde jaar goed voorbereid aan hun bachelor-scriptie kunnen beginnen.
Het behalen van deze cursus is een ingangsvereiste voor het Bachelorproject.
Semester 1: Onderzoeksopzet
De belangrijkste doelstelling van AVOO is om studenten ervaring te laten opdoen met het ontwikkelen van een literatuurreview over een specifiek politicologisch onderwerp, inclusief een relevante en onderzoekbare onderzoeksvraag. Je kiest binnen een van de thema’s een onderwerp, waarna je de voorgeschreven basisliteratuur van dit thema leest. Op basis hiervan ga je zelfstandig op zoek naar aanvullende relevante academische literatuur. Gebaseerd op die literatuur schrijf je een literatuurreview met een onderzoeksvraag. Deze onderzoeksvraag is vervolgens het startpunt voor het ontwikkelen van een theoretisch raamwerk, en het conceptualiseren van de factoren in de onderzoeksvraag.
Doelstellingen van de cursus:
Doel 1: Studenten hebben kennis van en inzicht in de criteria voor een gedegen literatuuronderzoek, onderzoeksvraag en theoretisch kader.
Doel 2: Studenten doen ervaring op met het ontwikkelen van een literatuuronderzoek, onderzoeksvraag en theoretisch kader van voldoende niveau.
Doel 3: Studenten doen ervaring op met het ontwikkelen van een project gedurende een langere periode. Zelfstandig werken, tijdsmanagement en het nemen van verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het project staan hierbij centraal.
Doel 4: Studenten doen ervaring op met het bespreken van literatuuronderzoeken, onderzoeksvragen en theoretische kaders en ontwikkelen hun vermogen om constructieve feedback te geven.
Onderwijsvormen
Hoorcollege in week 1
Werkcolleges of individuele afspraken met docent
Online office hours
Digitale leeromgeving
Studiemateriaal
Halperin, S. & Heath, O. (2020). Political research: Methods and practical skills. Oxford: Oxford University Press. (Het bovenstaande boek wordt ook gebruikt voor Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek.)
Zie syllabus voor overige literatuur
Brightspace
Brightspace wordt voor deze cursus gebruikt om de syllabus te verstrekken, (een deel van) het studiemateriaal, de powerpointslides en aanvullende informatie voor het college ter beschikking te stellen.
Toetsing
Deze cursus wordt op een pass/fail basis beoordeeld. Studenten leveren verschillende kleinere (wekelijkse) opdrachten in, en twee grotere opdrachten: de literatuurreviw en het theoretisch raamwerk.
Rooster
Zie 'MyTimetable'