Beschrijving
De politieke kaart van Europa is sinds 1989 significant veranderd. In Oost-Europa viel een socialistisch imperium uiteen en werden politieke regimes in korte tijd opgebroken door middel van nationalistische identificaties. Aan de andere kant was West-Europa bezig met een gecompliceerd proces van samenwerking en schaalvergroting, waardoor steeds meer bevoegdheden verschoven van het niveau van de staat naar dat van bovenstatelijke organisaties, zoals de EU en de NAVO. Binnen het geheel van Europa nam sindsdien de wederzijdse afhankelijkheid sterk toe maar tekenden zich tegelijkertijd ook steeds meer onderlinge tegenstellingen af, met als recent voorbeeld de Russische oorlog in Oekraïne.
Om deze tegenstrijdige tendensen van eenheid en verdeeldheid te begrijpen is kennis van historische achtergronden op langere termijn onontbeerlijk. Een dieper inzicht verwerven in de geschiedenis en diversiteit van Europa om de hedendaagse Europese politiek en processen van samenwerking en verdeeldheid te begrijpen en de positie van Europa in de wereld is de doelstelling van dit vak. Hierbij wordt de focus gericht op de wisselwerking tussen veranderingen op politiek-institutioneel, sociaaleconomisch, en cultureel-intellectueel gebied in de Europese geschiedenis vanaf de Franse Revolutie (1789) tot het heden in de 21ste eeuw. Aan de hand van de voorgeschreven literatuur en de hoorcolleges geeft dit vak inzicht over de belangrijkste momenten in de moderne geschiedenis van Europa en analyseert de onderliggende politieke, economische, sociale en culturele factoren die de transformatie van Europa teweeg hebben gebracht sinds het einde van de 18e eeuw tot het heden. Politiek revoluties en ideologieën, industrialisatie, de opkomst van het nationalisme en natiestaten, imperialisme en racisme, allianties, oorlogen en vredes verdragen naast processen van (supranationale) samenwerking en toenemende globalisering kenmerken, onder andere, de geschiedenis van Europa in deze periode.
Leerdoelen
Leerdoel 1: Het verwerven en het kunnen reproduceren van kennis en inzicht over de historische verscheidenheid in Europa op politiek, sociaal en cultureel gebied binnen het kader van een gemeenschappelijk Europees moderniseringsproces sinds de Franse Revolutie.
Leerdoel 2: Het verwerven van kennis over hoe historici het verleden analyseren door het gebruik van verschillende primaire en secundaire bronnen, concepten en analytische kaders, hetgeen resulteert in verschillende historische analyses en verklaringen, naast het aanvaarden van de disciplinaire voorkeur voor complexiteit, ambiguïteit en kritisch denken dat de studie van geschiedenis vereist.
Leerdoel 3: Het leren herkennen en onderkennen van de historische wortels en nalatenschap van historische actoren, gebeurtenissen, processen en transformaties in Europese geschiedenis op het hedendaagse functioneren van Europa in de Europese politiek en de wereldpolitiek, alsook het theoretisch, empirisch en methodologisch belang van geschiedenis in politiek wetenschappelijk onderzoek.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges.
Toetsing en weging
Tentamen bestaande uit multiple-choice vragen (100%).
Het tijdstip en de locatie van inzage en nabespreking van het tentamen zal niet later dan de publicatie van de cijfers worden bekendgemaakt via Brightspace.
Literatuurlijst
De in de cursus te gebruiken boektitels en/of syllabi. Waar deze te koop zijn en hoe de literatuur vooraf moet worden bestudeerd. Houd rekening met de regels voor het auteursrecht (Auteursrechten informatiepunt). De boetes zijn hoog!
De relevante literatuur voor dit vak zal op Brightspace worden geplaatst.
Aanmelden
Zie 'Praktische Informatie'
Rooster - vakken en tentamens
Zie 'MyTimetable'