Toegangseisen
Dit is een seminar voor derdejaars studenten Politicologie. Kennis van de vakken uit de eerste twee studiejaren wordt bekend verondersteld.
Beschrijving
Maatschappelijke uitdagingen komen volop in het nieuws. Inzichten uit de studie Politicologie kunnen bijdragen aan het oplossen hiervan. In dit vak gaan we deze vertaalslag maken. Dit betekent dat je inzichten over wicked problems en ‘design thinking’ aangereikt krijgt, maar vooral dat je met een groep een zelfgekozen maatschappelijk vraagstuk in kaart brengt, oplossingen ontwikkelt en hierover op verschillende manieren rapporteert. Om dit proces goed te laten verlopen zijn er ook enkele vaardighedengeoriënteerde seminars (bijvoorbeeld over rollen binnen een team en het schrijven van een adviesrapport).
Leerdoelen
Na dit vak kunnen studenten:
Een probleemdefinitie opstellen voor een complex maatschappelijk vraagstuk
Een analyse uitvoeren van dit probleem vanuit een voor de Politicologie relevant perspectief
Design thinking inzetten om oplossingen voor het vraagstuk te ontwikkelen
Schriftelijk en mondeling een advies presenteren over het vraagstuk voor diverse doelgroepen
Reflecteren op een groepsproces en hun eigen rol hierin
Onderwijsvorm
We komen twee keer per week bij elkaar voor seminars waarin vaardighedenontwikkeling, discussie en feedback op de voortgang van het project centraal staan.
Aanwezigheid bij deze seminars is verplicht. Indien een student twee keer (of vaker) afwezig is zonder voorafgaande toestemming van de docent, kan een student uitgesloten worden van het vak.
Toetsing en weging
Het eindcijfer voor dit vak wordt bepaald op basis van een combinatie van individuele opdrachten en groepsopdrachten. Voor becijferde groepsopdrachten wordt gebruik gemaakt van cijferdifferentiatie van maximaal plus of min één punt op basis van peer assessment.
De individuele opdrachtenkunnen alleen herkanst worden indien een student een onvoldoende eindcijfer heeft en de groepsopdrachten (voor differentiatie) met een voldoende beoordeeld zijn.
Daarnaast zijn er nog een aantal opdrachten binnen het vak, zoals een student-led seminar en een reflectieverslag, die met voldoende/ onvoldoende zullen worden beoordeeld. Een voldoende is vereist om het vak af te kunnen ronden. Deze opdrachten kunnen eenmalig herkanst worden indien zij onvoldoende zijn. Indien de docent het op praktische gronden nodig acht, kan deze herkansing middels een vervangende opdracht plaats vinden.
Literatuurlijst
De studenten kopen de volgende boeken (via studievereniging of boekhandel):
Bardach, E. & Patshnik, E.M. (2020). A practical guide for policy analysis: The eightfold path to more effective problem solving (6e editie als ‘international student edition’). SAGE.
NB er is een 7e editie van dit boek beschikbaar, maar de docent vindt de verschillen met de 6e editie te beperkt om de substantieel hogere prijs van een reguliere uitgave (in plaats van de ‘international student edition’) te rechtvaardigen.
Tiggeler, E. (2021). Check je beleidstekst: Maak beter beleid, schrijf betere teksten (3e editie). Boom.
Overige literatuur wordt bekend gemaakt in de Syllabus en zal beschikbaar zijn via de Universiteitsbibliotheek.
Inschrijven
Zie 'Praktische Informatie'
Rooster
Zie 'MyTimetable'
Contact
Ellen van Reuler
a.a.h.e.van.reuler@fsw.leidenuniv.nl(mailto:a.a.h.e.van.reuler@fsw.leidenuniv.nl)
Opmerkingen
Dit vak biedt studenten met interesse in maatschappelijke vraagstukken een uitgelezen kans om de kennis en vaardigheden die zij tijdens hun studie opgedaan hebben verder te ontwikkelen en in een praktijkgerichte context in te zetten. Voor het vak wordt, rekening houdende met het feit dat er 10 ECTS voor staan, niet veel literatuur voorgeschreven, maar studenten zullen zelf - in groepen - het vraagstuk gaan onderzoeken. Dit vereist dat je je actief inzet om het vak tot een succes te maken en ook naast twee verroosterde bijeenkomsten beschikbaar bent om met je groepsgenoten samen te werken. Schrijf je alleen in voor dit vak als je dit commitment aan kan en wil gaan. Mocht je hierover vooraf vragen hebben, stuur dan gerust een mail aan de docent.