Studiegids

nl en

Archeologie en Erfgoed van Nederland

Vak
2025-2026

Let op: de vakomschrijving is nog niet definitief en kan mogelijk nog wijzigen

Toegangseisen

Geen.

Beschrijving

In de cursus Archeologie en Erfgoed van Nederland gaan we in op de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het (archeologisch) Verhaal van Nederland; van Paleolithicum tot Moderne Tijd. Wat weten we over het verre verleden van Nederland? Wat is de actuele stand van kennis over de Nederlandse archeologie? Hoe past dat in een bredere Noordwest-Europese context? Hoe brengen we ons verhaal naar het publiek, maar ook welk verhaal?

Daarnaast kijken we ook naar de bredere rol van archeologisch erfgoed in het heden. Studenten worden uitgedaagd om archeologische kennis toe te passen in een voortdurend veranderende wetenschappelijke en politiek-maatschappelijke omgeving.

Hoe zorgen we voor een duurzame toekomst van het archeologisch erfgoed in Nederland? Hoe kunnen we met onze specifieke archeologische kennis bijdragen aan de toekomst van Nederland?

Vakgenoten uit het werkveld worden uitgenodigd om hun recente onderzoek te presenteren en te bediscussiëren met studenten. Ze laten studenten kennis maken met de dagelijkse praktijk inclusief de voor- en nadelen van het huidige archeologische bestel in Nederland.

Leerdoelen

  • Up-to-date kennis over de Nederlandse archeologie: van midden-paleolithicum tot en met de Moderne Tijd, en op uiteenlopende ruimtelijke niveaus, van Noordwest-Europa tot Nederlandse archeoregio’s (incl. waterbodems);

  • Kennis van de archeologische verschijningsvormen (‘materialiteit’) van samenlevingen door de tijd heen in Nederland, op uiteenlopende ruimtelijke niveaus (van vondst en spoor tot landschap), inclusief (proxies van) hun (a)biotische omgeving;

  • Leren afgewogen keuzes te maken met oog voor wetenschappelijke én maatschappelijke belangen;

  • Kennis van de nieuwste onderzoeksmethoden en deze efficiënt en innovatief in te zetten voor veldwerk, uitwerking, landschapsonderzoek, behoud en beheer van erfgoed(landschappen);

  • Bewust creëren voor veranderende maatschappelijke context en belangen;

  • Leren communiceren en adviseren over je onderzoeksresultaten naar verschillende doelgroepen;

  • Kennis over het functioneren van het huidig archeologisch bestel (AMZ-archeologische monumentenzorg) in zijn politiek-bestuurlijke en sociaal-maatschappelijke context, de historische wortels daarvan en de relatie met lokale, regionale, nationale en internationale erfgoedpraktijken.

Rooster

Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Log in met je ULCN account en voeg het vak toe met de 'Add timetable' knop.

Onderwijsvorm

Twee bijeenkomsten van elk 2 uur per week (met twee/drie dagen daartussen). De eerste bijeenkomst elke week is een participerend hoorcollege. In de tweede bijeenkomst (tutorial) wordt iedere week een opdracht bediscussieerd (b.v. naar aanleiding van een presentatie, essay, discussiepunten). Het college omvat dus hoorcolleges, (groep)presentaties, discussies en essays.

Toetsing en weging

Het eindcijfer is gebaseerd op de 6 wekelijkse groepsopdrachten (6×16,6% = 100%).

De opdrachten moeten worden geüpload via Turnitin.

Een herkansing van een opdracht is niet mogelijk, een onvoldoende voor een opdracht kan worden gecompenseerd met andere opdrachten.

Literatuurlijst

Wordt bekend gemaakt via Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudymap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Exchange en buitenlandse studenten kunnen contact opnemen met de exchange coördinator voor meer informatie over het aanmelden en inschrijven.

Contact

Neem voor verdere informatie over dit vak contact op met Dr. R. (Richard) Jansen.

Opmerkingen