Toegangseisen
Geen specifieke toegangseisen. Gelijk aan de toegangseisen voor de BA Kunstgeschiedenis.
Beschrijving
“Wat is Schoonheid in de Kunst?” en “Wat is de Impact van Kunst?”. Deze vragen vormen de leidraad in de cursus Esthetica en de Impact van Kunst.
Esthetica (Aesthetics), oftewel de filosofie van schoonheid en kunst, geeft een kunsthistorische inleiding op het denken over kunst en schoonheid van de Oudheid tot nu. De student maakt kennis met sommige van de meest invloedrijke filosofische theorieën over kunst en leert hier kritisch op te reflecteren. Bekende Westerse filosofen van Plato tot Kant komen aan de orde, maar er is ook aandacht voor niet-Westerse perspectieven en voor racisme en seksisme in de kunst.
Naast het kritisch reflecteren op filosofische theorieën zullen we ook kijken naar de Impact van Kunst (Art’s Agency), met andere woorden, hoe kunst de wereld verandert. We werken daarbij met het antropologisch concept Art’s Agency van Alfred Gell. We gaan na wat we precies onder agency dienen te verstaan met betrekking tot kunsthistorisch onderzoek van de Oudheid tot hedendaagse kunst. Hierbij betrekken we ook alternatieve methodes zoals materiële cultuur, de relatie tussen kunst en religie, en die tussen kunst en diplomatie.
De thematische colleges belichten telkens uiteenlopende perspectieven op eenzelfde vraag of onderwerp. Bijvoorbeeld: wat is de relatie tussen schoonheid en lelijkheid in de kunst in de zeventiende eeuw en wat betekent dit wanneer we de visuele representaties van vrouwelijke naakten van Rembrandt bestuderen? Wat is de agency van standbeelden en hoe verschilt ons perspectief wanneer we dit analyseren binnen een beweging als het iconoclasme of Black Lives Matter?
Dit hoorcollege is nadrukkelijk interactief en maakt gebruik van de socratische methode: door middel van vraag en antwoord komen we tot inzichten. Van de studenten wordt verwacht dat ze ter voorbereiding het verplichte leesmateriaal aandachtig bestuderen zodat we via klassikale discussies meteen tot de kern van de zaak kunnen komen.
In één of meerdere excursies naar de Bijzondere Collecties in de Leiden Universiteitsbibliotheek krijgen studenten de kans om de theorie en leerstof die ze hebben gezien actief toe te passen op tekeningen, prenten en manuscripten. Actieve deelname aan deze excursies is een vereiste om het vak te behalen (10% van het eindresultaat).
Daarnaast houden studenten wekelijks een portfolio (30%) waarin ze kritisch reflecteren op de geziene materie door een kunstwerk van eigen keuze (dat niet eerder werd besproken) te koppelen aan de verplichte literatuur.
Het tentamen (60%) bestaat uit een combinatie van multiple choice-vragen en korte essayvragen waarin studenten hun kennis van het vak alsook de verplichte literatuur dienen te tonen. Studenten moeten, onder andere, kunstwerken visueel interpreteren vanuit zowel een esthetisch als een ‘impact van kunst’-perspectief. Zelfstudie van de literatuur en de aanbod gekomen thema’s is een belangrijk onderdeel van dit vak.
Leerdoelen
Studenten verwerven inzicht in de esthetica en het denken over de impact van kunst.
Studenten leren kritisch om te gaan met begrippen als esthetica en agency.
Studenten verwerven inzicht in de nieuwste onderzoeksmethodes in de kunstgeschiedenis.
Studenten leren onderzoek te doen naar de maatschappelijke relevantie van kunst in historische en hedendaagse samenlevingen.
Studenten leren om verschillende theorieën van belangrijke denkers uit de geschiedenis van de esthetica te benoemen en te analyseren. Ze krijgen inzicht in academische debatten omtrent de impact van kunst in relatie tot materiële cultuur, religie en diplomatie.
Studenten verwerven inzicht in hoe interpretaties over kunst te begrijpen en te situeren in hun historische, culturele en politieke context.
Studenten leren primaire en secundaire bronnen kritisch te analyseren en de verworven kennis op een doeltreffende manier te presenteren (zowel schriftelijk als mondeling).
Studenten krijgen ervaring in het klassikaal bespreken van verplichte literatuur en hoe dit tot nieuwe inzichten kan leiden.
Studenten leren kunstwerken visueel te analyseren vanuit verschillende methodologische en filosofische perspectieven.
Studenten leren, voortbouwend op de als voorbeeld bedoelde colleges, te begrijpen hoe zij in hun eigen onderzoek te werk kunnen gaan.
Door zelfstudie zullen studenten hun vaardigheden in begrijpend lezen, efficiënt samenvatten, en kritisch denken verder ontwikkelen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Excursie
Toetsing en weging
Actieve deelname aan excursie (10%)
Portfolio (30%)
Schriftelijk tentamen met enkele essayvragen (60%)
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.
Herkansing
Als het eindcijfer onvoldoende is, dan kan enkel het schirftelijk tentamen (60%) worden herkanst.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
De verplichte literatuur wordt via Brightspace gedeeld.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal