IBP students, see Developmental and Educational Psychology
Toegangseisen
Geen
Beschrijving
De ontwikkelings- en onderwijspsychologie heeft als onderwerp processen van ontwikkeling, rijping en leren gedurende de kinder- en jeugdjaren (prenataal tot circa 21 jaar).
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus kan de student:
1) de 'key terms' van de ontwikkelings- en onderwijspsychologie (i.e., de termen voor de belangrijke begrippen, theorieën en onderzoeksmethoden) definiëren en toepassen op voorbeelden;
2) de belangrijkste ontwikkelingen op verschillende gebieden (sociaal, emotioneel, cognitief, taal) aangeven;
3) de belangrijkste invloeden op de ontwikkeling van het kind (i.e., mechanismen van verandering) aangeven; en
4) theorie over leermentaliteit en leerstrategiën relateren aan en toepassen op het eigen leerproces.
Rooster
Het rooster van deze cursus vind je in MyTimetable
Inschrijven
Onderwijs
Eerstejaars bachelorstudenten worden voor alle onderwijseenheden van het eerste academisch jaar ingedeeld en ingeschreven door de onderwijsadministratie van hun opleiding. Door de opleiding wordt aan deze studenten gecommuniceerd voor welke onderwijseenheden en voor welke periode de inschrijving van toepassing is;
Indien van toepassing worden minorstudenten, premaster studenten, exchangestudenten en externe gaststudenten door de onderwijsadministratie geïnformeerd over de geldende inschrijvingsprocedure;
Alle overige studenten, inclusief herkansers, moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkgroepen en/of practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus.
Tentamens
Eerstejaars bachelorstudenten schrijven zich zelf via My Studymap in voor de hertentamens. De inschrijving opent 30 dagen voor het hertentamen en sluit 10 dagen voorafgaand aan het hertentamen. Vergeet dit niet! Voor alle (eerste kans) tentamens in het eerste academisch jaar worden eerstejaars bachelorstudenten ingeschreven door de onderwijsadministratie van hun opleiding. Raadpleeg het inschrijfprotocol voor meer informatie;
Indien van toepassing worden minorstudenten, premaster studenten, exchangestudenten en externe gaststudenten door de onderwijsadministratie geïnformeerd over de geldende inschrijvingsprocedure;
Alle overige studenten, inclusief herkansers, melden zichzelf aan voor het tentamen (en hertentamen). Je moet je uiterlijk 10 dagen voor de tentamendatum inschrijven in My Studymap. Vergeet dit niet! Raadpleeg het inschrijfprotocol voor meer informatie.
Zonder geldige inschrijving in My Studymap kun je niet deelnemen aan het (her)tentamen.
Onderwijsvorm
7 hoorcolleges van 2 uur
3 werkgroepbijeenkomsten van 2 uur.
Voor deze cursus geldt een aanwezigheidsplicht bij de werkgroepen. Zie Brightspace voor meer informatie.
Toetsing
De toetsing bestaat uit een tentamen en een zogenaamde 'tweede studieverplichting'. Beide leiden tot een deelcijfer.
Het tentamen is gericht op de eerste drie leerdoelen. Het gewicht van het tentamencijfer in het eindcijfer is 100%.
De tweede studieverplichting is gericht op leerdoel vier, bestaat uit studievragen en werkgroepopdrachten en wordt beoordeeld als pass/fail. Het behalen van deze opdrachten is een vereiste voor het afronden van de cursus
Over de wijze van inzage en nabespreking van het tentamen word je te zijner tijd via Brightspace geïnformeerd.
Het instituut hanteert vaste regels rond cijferberekening en volgt tevens het beleid van de Faculteit der Sociale Wetenschappen om, met behulp van software, werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Alle studenten zijn verplicht om de Toets Wetenschappelijke Integriteit met een score van 100% af te ronden, zodat ze inzicht krijgen in de toepassing van integriteit bij het schrijven van wetenschappelijke teksten. De studenten krijgen toegang tot de toets via een module op Brightspace. Bij het constateren van fraude worden disciplinaire maatregelen genomen. Studenten worden geacht de informatie over deze twee onderwerpen te kennen.
Literatuur
Siegler, R., Saffran, J. R., Gershoff, E., Eisenberg, N., & Leaper, C. (2024). How Children Develop. 7th edition; ISBN-10: 1-319-32448-7; ISBN-13: 978-1-319-32448-3. New York: Worth Publishers.
Contact information
Neem bij vragen a.u.b. eerst contact met ons op via: [dep@fsw.leidenuniv.nl](mailto: dep@fsw.leidenuniv.nl)
Alternatief: Dr. Ili Ma i.ma@fsw.leidenuniv.nl