Studiegids

nl en

Coschap Beroepsoriëntatieruimte

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Dit coschap valt binnen periode 3 en wordt in principe doorlopen in het derde jaar (periode 3) van de masterfase: na de reguliere coschappen, maar voor het oudste coschap. Tijdens dit coschap zul je een stapje doen buiten de reguliere paden, zodat je hebt geproefd van andere rollen voordat je verder gaat in je loopbaan. Het doel is om te verbreden, bij voorkeur binnen de Onderwijs- en Opleidingsregio (OOR). Dit coschap is dus qua tijdsplanning inwisselbaar met de andere keuzeruimtes van de master. Hiermee is het onderdeel van het derde jaar van de master. De BOR vindt in ieder geval plaats voor het Oudste Coschap.

Beschrijving

De BOR is een coschap om te oriënteren en reflecteren op een vakgebied dat niet in de reguliere coschappen aan bod komt, zoals een vakgebied buiten het ziekenhuis of een ondersteunend specialisme binnen het ziekenhuis.

Leerdoelen

De student
1. Doorloopt een proces op het gebied van beroepsoriëntatie, waarin argumenten op individueel en maatschappelijk niveau worden doorlopen en beschreven.
2. Kiest een vakgebied ter oriëntatie, dat niet in de reguliere coschappen aan bod komt en waar competenties en/of capaciteiten van een arts benodigd zijn.
3. Formuleert zelfstandig leerdoelen voor twee relevante competenties.
4. Werkt constructief samen met collega’s in het betreffende werkveld, inclusief niet-medisch geschoolde collega’s.
5. Reflecteert op het proces van beroepsoriëntatie, vanaf de Bachelor fase tot en met dit coschap.

Rooster

Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.

Onderwijsvorm

Coschap, stage bij een zelfgekozen organisatie/ afdeling

Toetsing en weging

Het coschap duurt vijf weken en is bedoeld om inzicht te geven in een vakgebied of specialisme dat niet in het reguliere coschapsprogramma zit. De BOR kan plaatsvinden bij intramurale (ondersteunende) specialismen zoals pathologie, medische microbiologie, of in het extramurale werkveld, zoals militair arts of arts verstandelijk gehandicapten. De student organiseert het coschap zelf en de student formuleert zelfstandig leerdoelen, die tezamen met ervaringen en reflecties worden vastgelegd in het portfolio. Op basis van de behaalde leerdoelen en de reflecties wordt het coschap geëvalueerd met de begeleider.

Literatuurlijst

Ter inspiratie: KoffieCo | Arts en twijfels - Marijn Groen en Sophie Querido KoffieCo | De juiste arts op de juiste plek - Edmée van Montfort en Maaike Koomen KoffieCo | Overdracht - Rogier

Inschrijven

Er vindt één keer per jaar een indelingsronde plaats voor de coschappen die starten in het volgende collegejaar. Deze indeling vindt plaats in de periode januari-maart. Voor meer informatie, zie Brightspace en de studentenwebsite.

Contact

De coschapscoördinatoren Linda Wammes en Marlin Schumer-Leemhuis zijn te bereiken via bor@lumc.nl

Opmerkingen

n.v.t.