Studiegids

nl en

Wetenschapsstage

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Beschrijving

De wetenschapsstage is een stage in het 3e master jaar die de coassistent de gelegenheid biedt zich te bekwamen in het doen van wetenschappelijk onderzoek (CanMeds-competentie: academicus). De keuze voor de stage is een overwogen keuze in het kader van de eigen (studie)loopbaan. De stage vindt bij voorkeur plaats in het laatste masterjaar en kan eventueel ook voor de coschappen plaats hebben.

Criteria wetenschapsstage

De wetenschapsstage kan door de student op verschillende plaatsen gevolgd worden: in het LUMC, in een ander academisch medisch centrum in binnen- en buitenland, in een geaffilieerd ziekenhuis, of in een andere erkende medische of medisch-biologische onderzoeksinstelling.

Bij de wetenschapsstage

  • komen alle fasen van onderzoek, onderbouwing, uitvoering, analyse en interpretatie, aan bod;

  • dient de student van te voren een stageaanvraag in, met de achtergrond, de onderzoeksvragen, de methoden en een uitgebreid werkplan van het eigen onderzoeksproject.

  • heeft elke student tijdens zijn/haar stage een stagebegeleider; voor stages buiten het LUMC heeft de student daarnaast een LUMC supervisor, die verantwoordelijk is voor de beoordeling van de stage

  • is de stagebegeleider verantwoordelijk voor de begeleiding van de student; zowel de stagebegeleider als supervisor dienen een (bij voorkeur gepromoveerde) onderzoeker of medisch specialist te zijn aan een academische instelling; de dagelijkse leiding van het onderzoek kan worden gedelegeerd aan b.v. een post-doc, promovendus, AIO of ANIOS; de LUMC supervisor dient aangesteld te zijn aan het LUMC;

  • dient de inhoud en haalbaarheid van voorgestelde stages te worden goedgekeurd door het UO-Wetenschapsstage (de stagecommissie);

  • hebben de stagebegeleider en student ten minste wekelijks een voortgangsbespreking; bij problemen van enigerlei aard dienen stagebegeleider en/of student direct contact op te nemen met een lid van de stagecommissie om te voorkomen dat een stage mislukt en overgedaan moet worden;

  • vindt ten minste een maal een evaluatie van de stage plaats: in e-journal wordt na 4 weken en na 12 weken een evaluatie door de student verwacht.

  • schrijft de student schrijft een verslag in de vorm van een wetenschappelijke publicatie; dit dient de volgende elementen te bevatten:

  1. titelpagina met titel, auteur, afdeling/instituut waar het onderzoek is uitgevoerd en naam (namen) van de begeleider(s),
  2. abstract
  3. inleiding (bijvoorkeur niet meer dan 4 A4),
  4. materialen en methoden,
  5. resultaten,
  6. discussie en conclusies (bijvoorkeur niet meer dan 4 A4),
  7. literatuurreferenties en
  8. (eventueel) een dankwoord (acknowledgement)
  • mag de student het verslag als wetenschappelijk artikel (geschreven voor een regulier wetenschappelijk tijdschrift) indienen, waarbij de individuele bijdrage van de student herkenbaar moet blijven (dus niet een versie die door de begeleiders helemaal gecorrigeerd en aangepast is voordat het manuscript is ingediend); door middel van een kort verslag dient aantoonbaar gemaakt te worden dat de student de publicatie zelf heeft geschreven; indien het artikel meer omvat dan alleen de resultaten van het onderzoek van de wetenschapsstage student dient een verslag te worden toegevoegd waarin de bijdrage van de student wordt uiteengezet.

  • geeft de student een wetenschappelijke presentatie over het onderzoek;

  • vindt een eindbeoordeling plaats middels het stagebeoordelingsformulier; de stagecommissie stelt de eindbeoordeling vast; hierbij betrekt de commissie het oordeel van de lokale begeleider, het verslag, en (bij stages buiten het LUMC) het oordeel van de LUMC supervisor; In e-journal vindt apart een evaluatie professioneel gedrag plaats.

  • moet de eindbeoordeling voldoende zijn (dan wel er is een vrijstelling verleend) en het blok Praktische Onderzoeksvaardigheden moet succesvol afgerond zijn (dan wel er is een vrijstelling verleend), en de lezingencyclus moet zijn afgerond alvorens de student kan afstuderen (dan wel er is een vrijstelling verleend);

Leerdoelen

  1. De student zet tijdens de wetenschapsstage een beperkt empirisch wetenschappelijk onderzoek op, voert het uit en rapporteert het in een verslag in het format van een artikel. Dit bevat de volgende onderdelen:
    a. De student schrijft een projectaanvraag en is in staat om :
    i. Een duidelijke probleem- en vraagstelling te formuleren
    ii. een literatuuronderzoek uit te voeren
    iii. een eenvoudige methodologisch verantwoorde opzet te maken

b. De student voert het onderzoek uit en is in staat om :
i. passende analytische, kwantitatieve en/of statistische technieken in het onderzoeksveld te selecteren, te begrijpen en toe te passen;
ii. gegevens uit het eigen onderzoek kritisch te beoordelen, en deze gegevens op een adequate manier verder verwerken en analyseren;
c. De student is in staat om de onderzoeksresultaten en conclusies duidelijk schriftelijk en mondeling te communiceren aan een gespecialiseerd publiek, evenals de kennis en de redenering die hieraan ten grondslag liggen;

  1. De student ontwikkelt een kritische houding ten opzichte van onderzoek. :
    a. De student is in staat om bronnen kritisch op betrouwbaarheid en validiteit te beoordelen.
    b. De student is in staat om bronnen te selecteren op relevantie en actualiteit.
    c. De student heeft een kritische houding ten opzichte van zijn eigen onderzoek en kan zijn werkwijze, resultaten en conclusie onderzoek verdedigen.

Rooster

Niet van toepassing.

Onderwijsvorm

Presentatie, wetenschappelijk verslag
Reflectie op bijgewoonde lezingen

Toetsing en weging

Uiterlijk een jaar, voorafgaande aan de Wetenschapsstage heeft de coassistent het blok Praktische Onderzoeksvaardigheden gevolgd.
Tijdens de Master heeft de coassistent de Lezingencyclus gevolgd, waarbij van acht lezingen een kort verslag wordt geschreven.
De coassistent wordt beoordeeld op het verslag en een presentatie, in verhouding tot de projectaanvraag.

Literatuurlijst

Inschrijven

Contact

Opmerkingen