Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Kinderrechten zijn lange tijd een onderbelicht thema geweest binnen de discipline recht en technologie, maar daar komt nu snel verandering in. Aandacht voor kinderrechten is om meerdere redenen van groot belang. Ten eerste zijn kinderen intensieve gebruikers van technologie: wereldwijd is ongeveer een derde van alle internetgebruikers en gamers minderjarig. Veel apps en games zijn echter niet specifiek ontworpen met kinderen in gedachten. Dit roept belangrijke vragen op, bijvoorbeeld over de commerciële aard van digitale diensten en producten, en de manier waarop hun ontwerp schadelijk of op zijn minst oneerlijk kan zijn voor kwetsbare groepen zoals kinderen. Ten tweede beschikken kinderen over fundamentele rechten die ook in de digitale context gerespecteerd moeten worden. Het VN-Comité voor de Rechten van het Kind heeft dit onderstreept in General Comment nr. 25 (2021) over kinderrechten in relatie tot de digitale omgeving. Ten derde is een kinderrechtenbenadering essentieel om ervoor te zorgen dat regelgeving die kinderen raakt evenwichtig is. Bij technologische ontwikkelingen zien we vaak een reflexmatige neiging om kinderen te beschermen via restricties zodra (mogelijke) risico’s worden gesignaleerd. Bescherming tegen schade is uiteraard cruciaal, maar dit mag niet leiden tot een onevenredige beperking van hun vrijheid om zich te ontwikkelen — ook via technologie — en om al lerende fouten te maken in de digitale wereld. In dit vak worden geselecteerde thema’s behandeld die deze kwesties raken. De onderwerpen sluiten aan bij actueel academisch onderzoek binnen het Center for Law and Digital Technologies (eLaw) aan de Universiteit Leiden, en bieden daarmee toegang tot de meest recente inzichten op het snijvlak van kinderrechten en digitale technologieën.
Leerdoelen
Het vak beoogt studenten te confronteren met de juridische uitdagingen van de digitale wereld die specifiek zijn voor kinderen. Wat zijn die uitdagingen? En kunnen ze met het recht (alleen) worden opgelost, en zo ja, hoe dan? Daarbij zullen studenten zich ook rekenschap moeten geven van inzichten uit andere wetenschappelijke disciplines, waaronder communicatiewetenschappen en ontwikkelingspsychologie.
Na afronding van dit vak kan de student:
Kennis en inzicht tonen:
- Studenten die dit vak hebben voltooid bezitten kennis over de regulering van digitale technologie in relatie tot de rechten van kinderen. * Studenten begrijpen de invloed van digitale technologie op maatschappelijke ontwikkelingen alsmede de mate waarin het recht uitdagingen als gevolg deze ontwikkelingen kan adresseren. * Studenten krijgen bovendien inzicht in het interdisciplinaire karakter van dit domein (te weten recht, regulering en digitale technologie).
Kennis en inzicht toepassen: * Studenten leren juridische vragen met betrekking tot de impact van digitale technologie op kinderen te analyseren.
Een oordeel vormen: * Studenten die dit vak hebben voltooid kunnen de impact van digitale technologie op kinderen in een juridische, regelgevende en, tot op zekere hoogte, interdisciplinaire context positioneren. Ook zijn zij in staat om een weloverwogen oordeel over dit soort kwesties te formuleren.
Analyseren en presenteren: * Studenten leren een in een groep gekozen onderwerp op het gebied van kinderrechten en digitale technologie dat niet wordt behandeld in het vak te analyseren aan de hand van een onderzoeksvraag. Het resultaat wordt in een bondige presentatie gepresenteerd.
Samenwerken: * Binnen het vak gaan studenten in een groep aan de slag met het doen van een kort onderzoek op het gebied van kinderrechten en digitale technologie dat binnen beperkte tijd moet worden afgerond en gepresenteerd.
Rooster
Zie MyTimetable.
Onderwijsvorm
Gecombineerde hoor- en werkcolleges
Docent(en): Prof.dr.mr. S. van der Hof
Aantal à 4 uur: 5
Vereiste voorbereiding door studenten: bestudering van het verplichte studiemateriaal op Brightspace
Aanwezigheid bij colleges is verplicht. In overleg met de vakcoördinator mag maximaal één bijeenkomst worden gemist. Studenten die minder dan 80% van de colleges bijwonen, kunnen worden uitgesloten van deelname aan het tentamen en het hertentamen.
Toetsing en weging
Toetsvorm(en)
Het cijfer wordt bepaald op basis van een schriftelijk tentamen. Daarnaast geven studenten een groepspresentatie. Voor de groepspresentatie wordt geen cijfer gegeven, maar de beoordeling moet voldoende zijn om toegelaten te worden tot het tentamen en het hertentamen.
Examenstof
De tentamenstof omvat de verplichte literatuur, collegeslides en andere bronnen, zoals aangegeven op Brightspace. Het vak wordt in het Nederlands gegeven, maar een goede beheersing van het Engels is belangrijk omdat veel literatuur op dit gebied in het Engels is.
Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8 e.v. OER). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingsmoment. Kijk voor meer informatie op de website > tab ‘Rechtsgeleerdheid’ > ‘Voldoende herkansen’.
Literatuurlijst
Verplicht studiemateriaal
- Brightspace
Inschrijven
Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie.
Contact
Vakcoördinator: Professor Simone van der Hof
Werkadres: Kamerlings Onnes Gebouw, Steenschuur 25
Bereikbaarheid: op afspraak
Instituut/afdeling
Instituut: Metajuridica
Afdeling: eLaw, Centrum voor recht en digitale technologie
Openingstijden: op afspraak
Telefoon secretariaat: 071 527 8838
E-mail: elaw@law.leidenuniv.nl