Studiegids

nl en

Van Onderzoek naar Kinderboek

Vak
2025-2026

Beschrijving

Hoe maak je complexe thema’s begrijpelijk voor jonge kinderen zonder de ernst ervan te verliezen? In dit vak duiken studenten in de wereld van jeugdliteratuur en onderzoeken zij hoe moeilijke onderwerpen – zoals verlies, psychische gezondheid of sociale ongelijkheid – op een toegankelijke manier worden gepresenteerd in kinderboeken.

Studenten analyseren bestaande kinderboeken en prentenboeken, houden boekbesprekingen en reflecteren op de gebruikte verteltechnieken. Vervolgens schrijven zij zelf een kort verhaal of prentenboek over een toegewezen complex thema, gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd. Thema’s kunnen onder andere zijn: polarisatie, consent, psychische stoornissen, geweld of mishandeling.

De cursus benadrukt het belang van maatschappelijke bewustwording en de vaardigheid om academische kennis te vertalen naar een breder publiek. Zelfregulerend leren staat centraal: studenten monitoren hun voortgang, reflecteren op hun leerproces en passen hun aanpak aan om hun begrip en communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Leerdoelen

Na afronding van dit vak streven we ernaar dat studenten:

Begrijpen: Uitleggen hoe complexe thema’s in jeugdliteratuur toegankelijk worden gemaakt via specifieke verteltechnieken.

Analyseren: Kinderboeken vergelijken op hun benadering van gevoelige thema’s en beoordelen hoe effectief deze is voor jonge lezers.

Analyseren: Structureren en vergelijken van wetenschappelijke literatuur om verbanden, overeenkomsten en verschillen te identificeren, met als doel een goed gefundeerd inzicht te ontwikkelen over een complex onderwerp.

Creëren: Een kinderboek of kort verhaal ontwikkelen over een complex thema, met zorgvuldige keuze van elementen en verteltechnieken die bijdragen aan een begrijpelijke en respectvolle overdracht van de boodschap aan basisschoolkinderen.

Materiaal

Een overzicht van te lezen literatuur (kinderboeken en wetenschappelijke artikelen) wordt beschikbaar gesteld via Brightspace.

Instructie

Hoorcolleges en gastcolleges: Inleidende sessies en lezingen door experts.
Werkcolleges: Interactieve sessies gericht op boekbesprekingen en het ontwikkelen van eigen verhalen.
Excursie (optioneel): Nog nader te bepalen. Bijvoorbeeld: Bezoeken aan instellingen zoals de Koninklijke Bibliotheek en het Kinderboekenmuseum.

Toetsing

Boekverslagen: Analyse van gekozen kinderboeken aan de hand van specifieke criteria.
Literatuuronderzoek: Onderzoek bedoeld ter voorbereiding op het schrijven van het eigen verhaal.
Eindproduct: Een zelfgeschreven kinderboek of kort verhaal over een toegewezen complex thema.
Reflectieverslag: Evaluatie van het eigen leerproces en de toegepaste leerstrategieën.

Rooster

Datum Tijd Locatie Programma
12-09-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Introductieles
26-9-2025 15:00 -17:00 Leiden, FSW Gastles
10-10-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Gastles
31-10-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Boekbespreking
14-11-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Boekbespreking
28-11-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Boekbespreking
12-12-2025 15:00 - 17:00 Leiden, FSW Eindpresentatie

Toelatingseisen

Dit vak is toegankelijk voor studenten van het Honours College FSW. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Inschrijven

Inschrijving verloopt via MyStudymap. Bij vragen over toelating of inschrijving kun je contact opnemen met de coördinator van het vak.

Contact

Heb je vragen over de inhoud van de cursus, neem dan contact op met cursuscoordinator Annelies van Bentum a.wassens@fsw.leidenuniv.nl