Toegangseisen
Niet van toepassing
Beschrijving
Eenheid of veelvoud? De Bourgondische-Habsburgse dynastie bracht in twee eeuwen tijd een wereldrijk bijeen, ‘waar de zon nooit ondergaat’. De groei van de Bourgondische macht en de weerklank van de Bourgondische naam vormt het thema van dit hoorcollege.
In deze collegereeks bespreken we eerst de groei van de Bourgondisch-Habsburgse macht binnen de Nederlanden vanaf het midden van de veertiende eeuw tot de late zestiende eeuw: hoe kon deze ontstaan vanuit de half-geordende middeleeuwse vorstendommen, wat waren de bindende factoren, wat was de rol van de dynastie, van de steden en van het kapitaal? In de zestiende eeuw splitste de dynastie zich in een Spaanse en een Oostenrijkse tak, en dat opent weer nieuwe gezichtspunten: hoe verhielden de beide huizen zich tot elkaar, wat bond hen? Vanaf Karel V regeerden de Habsburgers over de diverse Spaanse koninkrijken, zoals Aragon en Castilië, maar ook over de Italiaanse koninkrijken Sicilië en Napels en het hertogdom Milaan. Zijn zoon Filips II zou daar nog het koninkrijk Portugal aan toevoegen, maar tegen die tijd begonnen de Habsburgse bezittingen in de Nederlanden af te brokkelen.
Wat was het resultaat? In hoeverre maakten al deze gebieden in de zestiende eeuw deel uit van een samenhangende dynastieke staat? Een samenhangende dynastieke staat, of een veelkleurige vereniging van landen onder een dynastie? Wat was het ‘Duitse’ of Spaanse karakter van de staten? Welke weerklank genereerde de naam Bourgondië, de Bourgondisch-Habsburgse dynastie, in de delen van het Habsburgse wereldrijk?
Leerdoelen
Algemene Leerdoelen
- De student kan relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken.
- De student kan kritisch reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de afstudeerrichtingen met speciale aandacht:
bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor de Middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder voor etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart en contacten met de buiten-Europese wereld;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties..
Leerdoelen, specifiek voor dit BA-Hoorcollege
De student:
- Heeft inzicht in het belang van dynastieke ontwikkelingen voor de Europese politiek.
- Heeft inzicht in het karakter van dynastieke unies.
- Heeft kennis van de (politieke) geschiedenis van de Nederlanden en Europa in de late Middeleeuwen en vroege Nieuwe tijd.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Er is een enkele eindtoets, een schriftelijk tentamen met zowel korte invulvragen als enkele essayvragen.
Herkansing
Er is een herkansing waarin de gehele stof wordt getoetst.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Robert Stein, De hertog en zijn Staten. De eenwording van de Bougondische Nederlanden ca. 1380-1480 (Hilversum 2014)
of de Engelse vertaling hiervan: Robert Stein, Magnanimous Dukes and Rising States. The Unification of the Burgundian Netherlands 1380-1480 (Oxford 2017). Deze versie is ook digitaal beschikbaar via UB-Leiden
TBA
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent/coördinator (rechts in informatiebalk)
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
geen