Studiegids

nl en

Multivariate Analysis: from Data to Report

Vak
2025-2026

Toegangseisen

  1. Alleen studenten die als bachelorstudent zijn ingeschreven voor CAOS kunnen deelnemen aan dit studieonderdeel.
  2. Voor deelname aan dit vak dienen de volgende vakken uit de propedeuse CAOS reeds met een voldoende te zijn afgerond:
  • Anthropological Research in Practice

  • Statistics in Practice

  • Academic Writing and (Re-)Presentation (Navigating Academic Discourse as of 2025-2026)

  • Ethics in Contemporary Ethnographic Research/Data Management and Research Ethics

  • Academic Discourse (Writing in Anthropology as of 2025-2026)

N.B. Dit vak moet met goed gevolg worden afgelegd om deel te kunnen nemen aan het derdejaarsvak Personal and Professional Impact.

Voertaal

Hoorcolleges: Engels.
Practica: Nederlands en Engels
Tentamens en opdrachten: Nederlands en Engels.

Beschrijving

In het bachelorprogramma CADS verwerven studenten kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van disciplinaire antropologische methodologie en onderzoeksmethoden en -technieken. Daarnaast verwerven studenten ook kennis, inzichten en vaardigheden die hen voorbereiden op sociaalwetenschappelijk onderzoek in bredere zin. Er zijn meerdere redenen voor deze combinatie. Ten eerste helpt deze combinatie studenten om zich beter bewust te worden van de specifieke waarde van disciplinaire antropologische onderzoeksvaardigheden. Ten tweede bereidt dit studenten beter voor op de arbeidsmarkt, niet alleen omdat zij een breder begrip van sociaalwetenschappelijk onderzoek zullen hebben, maar ook omdat zij beter in staat zullen zijn om disciplinaire antropologische onderzoeksbenaderingen toe te passen in interdisciplinaire samenwerkingen.

Deze cursus biedt een introductie in de kwantitatieve analyse van multivariate gegevens, in het bijzonder nominale en/of ordinale data. De cursus richt zich niet alleen op technieken, maar heeft ook als doel studenten te helpen een reflexieve omgang met onderzoeksmethoden en -technieken te ontwikkelen. Zowel het gebruik van kwantitatieve methoden in interpreterend onderzoek als de relevantie van kwalitatief onderzoek binnen de context van kwantitatieve data-analyse komen aan bod.

De cursus bevat oefeningen in het analyseren van gegevens met behulp van de SPSS-modules voor Multiple Categorical Analysis (MCA) en Categorical Principal Components Analysis (CATPCA). In deze cursus werken studenten aan de analyse van data die zij hebben verzameld tijdens de cursus Fieldwork NL.

Deze cursus bouwt voort op inzichten die zijn besproken in de eerder in het programma aangeboden ‘Research Lab’-cursussen, en ook op inzichten uit inleidende cursussen in de Culturele Antropologie, waaronder Culture & Comparison en Culture & Globalisation.

Leerdoelen

  1. Inzicht verkrijgen in methoden en technieken voor multivariate analyse. In het bijzonder: (a) kunnen uitleggen wat multivariate analyse inhoudt; (b) kunnen uitleggen welke van de besproken technieken gebruikt kunnen worden voor de analyse van een bepaalde onderzoeksvraag en de bijbehorende verzamelde data.
  2. Ervaring opdoen met de praktijk van multivariate analyse, onder andere door het toepassen van een of meer technieken voor data-analyse.
    Let op: we verwachten niet dat studenten aan het eind van de cursus doorgewinterde onderzoekers zijn. Dat vergt jarenlange ervaring!
  3. Inzicht verkrijgen in de relevantie van kwalitatief onderzoek in de context van de analyse van kwantitatieve data.
  4. Ervaring opdoen met een reflexieve benadering van kwantitatief sociaalwetenschappelijk onderzoek.

Rooster

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Onderwijsvormen

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Toetsing

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Aanmelden tentamen

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Aanmelden in uSis

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Brightspace

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Studiemateriaal

Zie de Engelstalige studiegidstekst

Contact

Dr Igor Boog B. Schuurman MSc