Toegangseisen
Deze cursus staat open voor derdejaars bachelorstudenten Chinastudies, Japanstudies, en Koreastudies, en voor bachelorstudenten Taalwetenschap.
Studenten uit de BA Japanstudies dienen zich aan te melden voor dit vak middels dit formulier.
Beschrijving
Ben je benieuwd hoe talen in elkaar zitten en wat ze onthullen over hun sprekers? In deze cursus kijken we naar de talen van China, Japan en Korea (CJK) door de lens van de taalkunde – de wetenschappelijke studie van taal. We analyseren klankpatronen, zinsstructuren, en taalgebruik in sociale contexten om beter te begrijpen hoe deze talen in elkaar zitten en wat ze betekenen voor hun gebruikers.
De cursus bestaat uit drie thematische blokken:
Blok 1: De klanken van CJK
In dit blok onderzoeken we de klankpatronen van het Chinees, Japans en Koreaans en voer je praktische opdrachten uit om spraakdata te analyseren en om kleinschalige taalkundige experimenten te ontwerpen.
Blok 2: De structuur van de zin
In dit blokje bestuderen we een aantal syntactische verschijnselen die we tegenkomen in de talen van Oost-Azië. In elk geval gaan we kijken naar de classifiers die we in deze talen tegenkomen: wat is hun functie precies en wat kunnen we zeggen over de verschillen en overeenkomsten die we opmerken als we het Chinees, het Japans en het Koreaans met elkaar op dit punt vergelijken?
Blok 3: Taal en beleefdheid
In het derde blok kijken we naar de expressie van beleefdheid (honorifics) in het Chinees, het Japans en het Koreaans. We analyseren verschillende beleefdheidssystemen en -strategieën en kijken naar hoe deze zich verhouden tot beleefdheid, interpersoonlijke afstand en identiteit in verschillende sociale contexten.
Leerdoelen
Leerdoelen van deze cursus zijn o.a.:
-Het verwerven van theoretische kennis van de taalkunde.
-Het ontwikkelen van digitale vaardigheden om taalkundige data te verzamelen en analyseren.
-Het verwerven van vaardigheden om zelfstandig empirisch taalkundig onderzoek te doen: het verzamelen van data (klank, structuur en taalgebruik), het analyseren ervan, het maken van generalisaties en het formuleren van hypotheses.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Toetsing
De cursus bestaat uit drie modules. Elke module wordt apart becijferd op basis van schriftelijke verslagen (rapporten, papers), mondelinge presentaties, en andere oefeningen. De cijfers van elke module tellen voor een derde mee voor het eindcijfer.
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.
Herkansing
Indien het eindcijfer van de cursus lager dan een 5,5 is, is er de mogelijkheid om het onderdeel van de module waar het laagste deelcijfer voor is behaald te herkansen.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Verplichte leesstof wordt t.z.t. op Brightspace aangekondigd.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr