Thema’s: We gaan (o.a.) de volgende thema’s vanuit een academisch, seksueel perspectief benaderen: onderwijs; behandeling in de medische wereld; politiek en beleid; rechten, de wet; kunst; media. Daarnaast zijn overige specifieke onderwerpen (deels) afhankelijk van de projectkeuze van studenten.
Disciplines: Seks in perspectief is een multidisciplinair vak, waarin we literatuur, theorieën, perspectieven en methodes gebruiken van o.a. de volgende disciplines: Seksuologie, Onderwijswetenschappen, Psychologie, Sociologie, Rechten, Criminologie, Politiek, Kunst, Communicatiewetenschappen, Geneeskunde.
Toelatingseisen:
Dit vak is een (extracurriculaire) Honours Class: een keuzeonderdeel binnen het Honours College. Het vak staat open voor zowel tweedejaars en derdejaars Honours College studenten als derdejaars reguliere studenten. Toelating gebeurt op basis van een korte motivatie.
Geen toelatingseisen, wel randvoorwaarden (open blik, respectvolle omgang met elkaar), ook tijdens de les zullen deze gewaarborgd worden.
Beschrijving:
Seks(ualiteit) is een intiem, persoonlijk en daardoor spannend onderwerp om te bespreken. Het sijpelt door in alle lagen van ons werk- en privéleven, soms prominent, maar misschien nog wel vaker onopgemerkt. Denk aan op tv: ‘sex sells’, op school: seksuele voorlichting, bij de dokter: wat doet een chronische ziekte met je seksualiteit?, op werk: #metoo, in het nieuws: seks als oorlogsmiddel en op straat: protesten over femicide. Seks trekt aandacht. Van het witte doek tot de politiek, van tiktok tot de werkvloer.
Toch wordt seks zelden als een academisch, wetenschappelijk onderwerp gezien en besproken. Wanneer er wél over wordt gepraat, wordt het snel gerelateerd aan de persoonlijke ervaring en beleving van de spreker en luisteraar(s), waardoor het taboe en daarmee onderbelicht blijft. Problemen die zich voordoen worden vaak niet, nauwelijks, en/of moeizaam aangepakt.
Seks in Perspectief zal je inzicht geven in verschillende disciplines waar seks een rol speelt, zoals media, onderwijs, justitie, politiek, kunst en meer! Seks is overal mee verweven - maar we betrekken seks zelden vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief bij het benaderen van (maatschappelijke) problemen. Terwijl dit vaak een essentieel onderdeel is van een doorbraak. Daarom is de drijvende vraag van dit vak:
Hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?
Tijdens Seks in perspectief ga je met een kritische en academische blik kijken naar een zelfgekozen casus en begeleiden wij je deze casus te voorzien van een oplossing met dit perspectief als hulpmiddel.
Leerdoelen:
Leerdoelen opdrachten
De drijvende vraag van dit vak is: ‘hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?’. Tijdens Seks in Perspectief gaan studenten een zelfgekozen casus (maatschappelijk probleem) benaderen vanuit dit perspectief. Zij creëren in groepjes een oplossing (minimum viable product) die academisch onderbouwd wordt (CSW-rapport) en leren dit te communiceren naar maatschappelijke partijen (symposium). De begeleiding en assessment kent de volgende leerdoelen:
Leerdoelen MVP. Je kunt…
... een complex maatschappelijk probleem benaderen vanuit een wetenschappelijk, seksueel en normaliserend perspectief; … samenwerken in groepen om oplossingsgericht een gekozen casus te benaderen; … op een professionele manier contact met stakeholder(s) initiëren en behouden; … onderzoek, uitkomsten en ideeën communiceren met stakeholders en feedback verwerken in de ontwikkeling van het product.
Leerdoelen CSW rapport. Je kunt…
… onderscheid maken tussen je probleemstelling en doelstelling door de achtergrond, maatschappelijke context en huidige stand van zaken van een casus mee te nemen in je probleemanalyse; … het maatschappelijk belang voor het ontwikkelen van een mvp voor je casus verantwoorden met literatuur, veldonderzoek en expertinterviews, conform richtlijnen; … de keuzes en afwegingen m.b.t. design en andere aspecten van je mvp verantwoorden met (onder andere) literatuur, veldonderzoek en expertinterviews, conform richtlijnen; … reflecteren op het proces van ontwikkeling van een product en samenwerking o.b.v. de SCRUM methode.
Leerdoelen Symposium. Je kunt…
… je seksgerelateerde onderzoek en eindproduct (je mvp) aan stakeholders en experts presenteren en communiceren in een formele setting, gebruik makend van de tips en skills van de Projectavond (week 11) zodat deze gasten zich uitgenodigd voelen om feedback te geven en implementatieopties te bespreken; … uitkomsten van jouw seksgerelateerde onderzoek en eindproduct overbrengen op een normaliserende en doeltreffende manier, gebruik makend van wetenschappelijke onderbouwing; … kritische vragen stellen over het seksgerelateerde onderzoek en eindproduct van medestudenten en deze van constructieve feedback voorzien.
Programma en rooster:
Studenten kiezen hun eigen thema om aan de slag te gaan met de drijvende vraag van dit vak: ‘hoe kunnen we maatschappelijke en seksgerelateerde problemen benaderen vanuit een wetenschappelijk, normaliserend en realistisch perspectief?’. Ter illustratie en inspiratie delen experts vanuit verschillende disciplines hun eigen case study tijdens gastcolleges. Zij bieden daarbij bruikbare literatuur, theorieën, perspectieven en methodes voor het onderzoek en eindproduct van de studenten. *Hieronder staat per college een themavraag die eventueel aangepast zal worden.
Het programma (datums en gastdocenten) is onder voorbehoud.
De bijeenkomsten van deze class zullen plaatsvinden op volgende (onder voorbehoud) dinsdagen van 18.00 - 20.30:
Sessie 1: 7 oktober, 2025
Introductiecollege Seks in Perspectief
door Eva Bus (zij/haar) & Deva Duveen (zij/haar)
Sessie 2: 14 oktober, 2025
Medische Wereld
Sessie 3: 21 oktober, 2025
Projectavond
Aan de slag met brainstormen, plannen en de eerste stappen zetten voor je project.
Sessie 4: 28 oktober, 2025
Onderwijs
door Sanderijn van der Doef – expert seksuele vorming, auteur van (wetenschappelijke) literatuur, seksuoloog, WHO
Sessie 5: 4 november, 2025
Beleid
door Nikki Laurijsse (zij/haar) & Nina Maijers (zij/haar) – Beleidsmedewerkers Gemeente Leiden
Sessie 6: 11 november, 2025
De Wet
door Richard Korver – Advocaat, trainer, schrijver, spreker
Sessie 7: 18 november, 2025
Feedbackronde
Welke hordes zijn er voor ontwikkeling van je mvp en hoe overkom je deze?
Externe feedbackers komen feedback geven op je project.
Sessie 8: 25 november, 2025
Projectavond
Check-in met alle projecten & begeleide werksessie
Sessie 9: 2 december, 2025
ProtestArt
door Fleur Pierets – schrijver & spreker
Sessie 10: 9 december, 2025
Projectavond (de Retorica)
door Thomas van Neerbos – Spreker-coach & Campagne-maker
Sessie 11: 16 december, 2025
Symposium
Sessie 12: 7 januari, 2026
Afsluiting
Begeleiding bij het verwerken van feedback, gezamenlijke evaluatie en afsluiting van het vak.
Deadline eindopdracht: 13 januari, 2026: Inleveren CSW & MVP (geen sessie)
Locatie:
TBA
Literatuurlijst:
De literatuurlijst is onder voorbehoud en zal t.z.t. met desbetreffende gastdocenten bepaald worden.
ter Kuile, M., van Lankveld, J. J. D. M., & Both, S. (2012). Cognitieve gedragstherapie bij seksuele disfuncties: twee gevalsbeschrijvingen. Gedragstherapie, 45(2), 185-198
Artikel Pointer: Hoe misinformatie de online haatmachine tegen de Week van de Lentekriebels op gang trok.
Kamervragen Week van de Lentekriebels van lid Baudet en lid van Haga, beantwoord door Rutgers
Kijk de documentaire All the beauty and the bloodshed: Poitras, L. (Director). (2023) [Film; online].
Video: “Judith Butler: Berkeley professor explains gender theory” which also
addresses the concept of “queer” (13 min)Lakoff & Johnson, Metaphors we live by.
Studielast en werkvorm:
Dit vak is 5 EC waard, wat betekent dat de totale studielast 140 uur bedraagt:
wekelijkse werkgroepen (aanwezigheid verplicht) à 2.5 uur = 30 uur
wekelijks lezen van literatuur à 2 uur = 24 uur
wekelijkse SCRUM meetings à 30 min = 6 uur
wekelijkse opdracht (MVP) à 4 uur =48 uur
wekelijkse CSW rapport à 2 uur = 24 uur
overlige taken (contact met experts, plannen team meetings, SCRUM dagboek, etc.) à 40 min = 8 uur.
Toetsing:
40% Minimum viable product - het product of de oplossing die de studenten hebben ontworpen t.b.v. de onderzochte casus.
Geen aantal woorden of vaste vorm
Inleveren 13.1.26
40% CSW Rapport (Casusanalyse, SCRUM dagboek, Wetenschappelijke onderbouwing) – rapport bestaande uit de onderzoekende analyse van de gekozen casus, een dagboek met de aantekeningen van de SCRUM meetings en de wetenschappelijke onderbouwing voor het mvp.
Casusanalyse: 750-1500 woorden
SCRUM dagboek: geen min/max aantal woorden
Wetenschappelijke onderbouwing: 1500-2500 woorden
Inleveren 13.1.26
20% Presentatie Symposium – Tijdens het symposium presenteren de studenten hun project aan medestudenten, stakeholders, en evt. vrienden en familie.
Symposium zal plaatsvinden op 16.12.25
Maximaal 8 minuten
Studenten kunnen dit vak alleen succesvol afronden als alle deeltoetsen met een voldoende zijn behaald
De toetsing zal verder toegelicht worden tijdens de eerste bijeenkomst.
Brightspace en uSis:
Brightspace wordt gebruikt in dit vak. De registratie in Brightspace zal centraal worden gedaan.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan.
Aanmelden:
Aanmelden voor dit vak is mogelijk van maandag 25 augustus 2025 t/m zondag 7 september 2025 om 23:59 via de Honours Academy. De aanmeldlink vind je op de studenten website van de Honours Academy.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan voor begin van het vak.
Contact:
Eva Bus & Deva Duveen: seksinperspectief@gmail.com