Studiegids

nl en

Bachelorproject Academische Pabo

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Om deel te mogen nemen aan het Bachelorproject moet het vak Oefenonderzoek Academische Pabo behaald zijn. Daarnaast wordt de stof van Onderzoekpracticum 1 en Onderzoekspracticum 2 bekend verondersteld.

Beschrijving

Het Bachelorproject heeft tot doel studenten ervaring te laten opdoen met wetenschappelijk onderzoek voor een school. Uitgangspunt is een vraag die speelt in de school en betrekking heeft op een pedagogisch of onderwijskundig thema dat past binnen de opleiding. Studenten richten zich zowel individueel als in een team op de vertaling van de vraag in een wetenschappelijk onderzoekbare vraag, verrichten literatuuronderzoek, bezinnen zich op de methodologische, ethische en praktische implicaties van hun onderzoek, verzamelen en analyseren gegevens met betrekking tot de vraagstelling en trekken vanuit wetenschappelijke basis conclusies. Hierover rapporteert iedere student vervolgens in een individueel verslag én in een adviesrapport dat in teamverband geschreven wordt.

Leerdoelen

  • Het in een ondersteunende omgeving zelfstandig en in teamverband doorlopen van de empirische cyclus, waarbij, afhankelijk van de onderzoeksvraag van de school, de nadruk kan liggen op verschillende fasen van het onderzoek;

  • Intensieve kennismaking met het uitvoeren van onderzoek als academische leerkracht;

  • Integratie van eerder in de opleiding geleerde kennis en vaardigheden met de praktijk van het wetenschappelijk praktijkgestuurd onderzoek;

  • De verdere ontwikkeling en uitbreiding van de in de Bacheloropleiding geleerde kennis van en vaardigheden in methoden en technieken van wetenschappelijk onderzoek;

  • Leren zelfstandig en in teamverband te functioneren in een project (professionele houding);

  • Het in de context van een uitdagend onderzoek ervaren wat de eigen mogelijkheden en beperkingen zijn met betrekking tot vijf academische vaardigheden (onderzoeken, vertalen van kennis in een advies voor een school, academisch schrijven, samenwerken, en communiceren en presenteren) en daarmee op dusdanige wijze leren omgaan dat het project goed wordt afgerond.

Onderwijsvorm

Studenten voeren het onderzoek uit in werkgroepen met aanwezigheidsplicht en regelmatige begeleiding van een docent. Ook vinden er een aantal consulten plaats met methodologen en de Ethiek Commissie. Bij afwezigheid gelden de volgende regels:

  • Je moet de afwezigheid altijd vooraf bij je docent melden en toelichten.

  • Je overlegt met je groep hoe je afwezigheid opgelost kan worden zonder dat de groep achter raakt.

  • Eén keer afwezig zijn is toegestaan.

  • Twee keer afwezig zijn is mogelijk maar alleen op grond van bijzondere persoonlijke omstandigheden en na overleg met je docent.

  • Drie keer afwezig zijn betekent dat er een vervangende opdracht moet worden uitgevoerd.

Je docent bepaalt welke opdracht dit wordt. Richtlijn is dat achterstallig werk hiermee wordt ingehaald of extra verricht werk door anderen in redelijke mate wordt gecompenseerd.

Toetsing

Studenten schrijven een individueel onderzoeksverslag waaruit blijkt dat zij in staat zijn tot het systematisch uitwerken van een probleemstelling en tot het geven van een kritische reflectie op grond van theoretische inzichten. Ook moeten studenten in staat zijn verantwoorde keuzes te maken uit de diverse sociaal-wetenschappelijke onderzoeks- en dataverwerkingsmethoden. De groep waarvan de student deel uitmaakt schrijft samen een adviesrapport voor de school. Uit het adviesrapport moet blijken dat de groep als team in staat is een helder geformuleerd wetenschappelijk antwoord op een vraag uit de praktijk te geven en dat te vertalen in een wetenschappelijk verantwoord advies.

Iedere student krijgt een individueel eindcijfer dat bestaat uit de beoordeling van de individuele prestatie (individueel verslag en professioneel gedrag; dit is 60% van het eindcijfer) en de groepsprestatie (adviesrapport en professioneel gedrag; dit is 40% van het eindcijfer). Beide beoordelingen moeten minimaal voldoende (5,5) zijn. Studenten die een onvoldoende hebben, krijgen de kans binnen een door de begeleider gestelde termijn verbeteringen aan te brengen in individueel verslag en/of adviesrapport. Degenen die na deze herkansing nog steeds niet aan de beoordelingscriteria voldoen, moeten een nieuw Bachelorproject verrichten in het volgende collegejaar.

De definitieve verslagen van het Bachelorproject moeten worden ingeleverd via Brightspace en worden gecheckt op plagiaat middels Turnitin. In het geval van het vermoeden van plagiaat treedt het Protocol Fraude in werking (zie: Regels en Richtlijnen van de Examencommissie).
Voor dit vak bestaat geen mogelijkheid tot vrijstelling.

AI gebruik

Er is momenteel veel discussie rondom de vraag of het gebruik van generatieve AI wel of niet toegestaan is voor onderwijsproducten. Voor dit vak is het in beginsel toegestaan om generatieve AI-systemen te gebruiken ter inspiratie of om tekst aan te scherpen (schrijfstijl of structuur), maar nadrukkelijk NIET om (delen van) je eindproducten mee te genereren, hoe klein ook. Misbruik hiervan zal je zwaar aangerekend worden, te meer omdat het rechtstreeks indruist tegen enkele academische waarden (waaronder je integriteit). Hierbij benadrukken wij extra dat er gewerkt wordt met vertrouwelijke data, en deze mogen NOOIT ingevoerd worden bij AI-tools.

Noot. In het geval van ChatGPT is het goed je te realiseren dat deze tool met grote regelmaat niet-bestaande referenties genereert en dus eenvoudig op te sporen zijn met software om AI-generereerde teksten te detecteren.

Brightspace

Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.

Registratie

Registratie vindt automatisch plaats, na doorgeven van projectvoorkeur, zodra een project is toegewezen.

Literatuur

Afhankelijk van het project.