Ingangsvoorwaarden
Studenten dienen ingeschreven te staan voor de masterspecialisatie Orthopedagogiek. Voorafgaand aan de stage dient de student de vakken Diagnostiek en Behandeling: theorie in praktijk en Klinische Vaardigheden (Diagostiek en Behandeling) te hebben gevolgd (ongeacht of de student de Basisaantekening Diagnostiek wil behalen).
Studenten mogen pas starten met hun BaD-casussen als zij 200 uur ervaring met diagnostiek hebben opgedaan, deze uren gaan pas tellen als de laatste demo-bijeenkomst van het vak Klinische vaardigheden (Diagnostiek en Behandeling) is bijgewoond en studenten deel hebben genomen aan het tentamen van het vak Diagnostiek en Behandeling: theorie in praktijk.
Vakbeschrijving
De stage is een belangrijk onderdeel van de masteropleiding Education and Child Studies en duurt minimaal 560 uur. Tijdens de stage doet de student ervaring op met aspecten van werkzaamheden als (ortho-)pedagoog op academisch niveau. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een stageplaats en vragen hiervoor goedkeuring aan de medewerker van het Stagebureau Pedagogische Wetenschappen.
Binnen de masteropleiding Education and Child Studies worden drie typen stages onderscheiden:
1: Klinische stage: de student loopt stage bij een externe instelling en de nadruk van de stage ligt op diagnostiek en behandeling. Afhankelijk van de mogelijkheden van de stageplaats kan de student de NVO Basisaantekening Diagnostiek (BaD) behalen. Het behalen van de Basisaantekening Diagnostiek is een extra onderdeel buiten het reguliere curriculum en leidt vrijwel altijd tot een verlenging van de stage.
2. Praktijkstage: de student loopt stage bij een externe instelling en voert in de meeste gevallen voor de instelling een praktijkopdracht uit. Denk hierbij aan het ontwikkelen van lesmateriaal, het schrijven van een beleidsstuk of het maken van voorlichtingsmateriaal op basis van wetenschappelijke inzichten.
3. Onderzoeksstage: de student loopt stage bij een onderzoeksgroep van het Instituut Pedagogische Wetenschappen of een andere instelling waar wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt.
Let op: Studenten die zich willen kwalificeren voor de NVO-registratie Basis Orthopedagoog dienen een klinische stage te lopen. Studenten Orthopedagogiek die een praktijkstage of onderzoeksstage doen kunnen zich alleen kwalificeren voor de NVO-registratie Basis Pedagoog.
Leerdoelen
De algemene leerdoelen van de stage zijn:
Het integreren van eerder in de opleiding aangeleerde kennis en vaardigheden met de (onderzoeks)praktijk, met name in realistische werksituaties.
Het verwerven van relevante kennis, vaardigheden en inzicht in praktische situaties in het werkveld.
Intensief kennismaken met een onderzoeks- of pedagogisch werkveld.
Leren zelfstandig en verantwoordelijk te functioneren in een organisatie (professionele houding).
Zicht krijgen op de eigen mogelijkheden en beperkingen in professionele situaties (persoonlijke/professionele ontwikkeling).
Rooster
Er zijn twee instroommomenten per collegejaar: februari en september.
Voor het instroommoment in februari kan een student starten met stagelopen tussen 1 januari en 15 maart.
Voor het instroommoment in september kan een student starten met stagelopen tussen 15 augustus en 15 oktober.
De stagebijeenkomsten worden hierop afgestemd. Stagebijeenkomsten vinden overdag plaats, vallen onder stagetijd en worden maandelijks ingepland. De data zijn te vinden op Brightspace.
Onderwijsvorm
Tijdens de stage wordt de begeleiding verzorgd vanuit de opleiding (stagedocent) en vanuit de stage-instelling (stagebegeleider). Gedurende de stage zijn er, naast individuele gesprekken, stagebijeenkomsten waarin uitwisseling van kennis en ervaringen tussen studenten en stagedocent mogelijk is.
Voor de stagebijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht. Er mag maximaal één bijeenkomst gemist worden. Afwezigheid moet vooraf per mail gemeld worden bij de stagedocent. Als meer dan één bijeenkomst wordt gemist, dient in overleg met de stagecoördinator geëvalueerd te worden in hoeverre de leerdoelen en de opdrachten van de stage behaald kunnen worden.
Toetsvorm
Tijdens de stage maakt de student een aantal (reflectie)opdrachten, waarin het academische karakter van de stage aan bod komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: een reflectie op voortgang, een analyse van de stage-instelling, een beschrijving van de wetenschappelijke inzichten die richtinggevend zijn voor het praktisch handelen binnen de instelling, reflectie op de visie van de student op het vak orthopedagogiek of het werk als orthopedagoog (verschil theorie, opleiding en praktijk). Deze opdrachten bespreekt student met de stagedocent en/of medestudenten. Het doel van deze opdrachten is onder andere reflecteren op het leerproces en de ontwikkeling van professioneel gedrag. Een deel van deze opdrachten is onderdeel van het stageverslag dat aan het einde van de stageperiode geschreven wordt.
Zowel de stagebegeleider (stage-instelling) als de stagedocent (universiteit) beoordelen de student tijdens diens stage. Halverwege de stage vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Het doel van de tussentijdse evaluatie is na te gaan hoever de student is met het behalen van persoonlijke leerdoelen en vaststellen of er aanpassingen nodig zijn in de werkzaamheden die gedaan worden.
Aan het einde van de stageperiode bepaalt de stagedocent het eindcijfer. Dit cijfer wordt besproken tijdens het eindgesprek en is gebaseerd op:
1. Het beoordelingsadvies van de stagebegeleider.
2. De kwaliteit van de verslagen en / of opdrachten.
3. De participatie in stagebijeenkomsten.
Richtlijnen voor de opdracht(en) en beoordelingsformulieren zijn te vinden op Brightspace. Er mag geen gebruik gemaakt worden van AI.
Wanneer een stage, ondanks tussentijdse feedback en aanpassingen, uiteindelijk als onvoldoende wordt beoordeeld dient de student een compleet nieuwe stage te lopen.
Brightspace
Tijdens dit vak wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Gedetailleerde informatie over de stage en de Basisaantekening Diagnostiek is te vinden in de Wegwijzer Masterstage, te vinden op de website van het Stagebureau Pedagogische Wetenschappen.
Meer informatie over de beroepsregistraties vind je op de studentenwebsite.
Inschrijven voor vakken
Het is verplicht om je stage aan te melden. Studenten kunnen hiervoor per e-mail contact opnemen met het Stagebureau Pedagogische Wetenschappen