- Presenteren en schrijfvaardigheid:
Voor de meeste mensen is spreken in het openbaar een vaardigheid die noch van nature, noch van harte gaat. Taalvaardigheid 2 is voor een belangrijk deel gewijd aan spreken in het openbaar – u zult in deze cursus leren hoe u op een effectieve manier een presentatie geeft over uw vakgebied. Daarnaast maakt u echter ook kennis met retorica en theorie?over spreken in het openbaar: de korte schrijfopdrachten die u tijdens de cursus maakt, gaan alle over interactie met een publiek. U bestudeert wetenschappelijke teksten over spreken in het openbaar, u vat deze teksten (kritisch) samen, en presenteert uw bevindingen op een voor leken toegankelijke wijze. Verder bekijkt u presentaties van uw medestudenten en leert u constructieve feedback te geven. Tot slot bekijkt u ook uw eigen presentatie, waarbij u probeert door de ogen van uw publiek naar uzelf te kijken. Wij hopen dat aan het einde van deze cursus het verzorgen van een presentatie niet alleen minder eng zal zijn, maar dat u er bovendien plezier aan zult beleven. Een ander aspect van deze cursus betreft de verwerving van idioom en vocabulaire die vooral in de spreektaal wordt gebruikt. Hiertoe stelt u een portfolio samen van woorden en uitdrukkingen die u in tijdschriften, maar ook op TV en radio bent tegengekomen en in het woordenboek hebt moeten opzoeken.
- Talenlaboratorium:
In dit deel van de cursus verbetert u uw uitspraak in het talenlaboratorium, waarbij de nadruk zal liggen op suprasegmentele aspecten van uitspraak, met name op intonatie.
Rooster
Beschikbaaar vanaf 1 juni op het internet.
Onderwijsvorm
Twee uur werkgroep per week.
A la carte- en contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Leerdoelen
verwerving van kennis over spreken in het openbaar
kennismaking met beginselen van de retorica
verwerven van presentatievaardigheden
oefenen van uitspraak
kennismaking met strategieën voor het schrijven van niet-academische teksten
oefenen in het schrijven van niet-academische teksttypen
verwerving van actieve vocabulaire en idioom
Literatuur
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
Gussenhoven, C. & A. Broeders. English Pronunciation for Student Teachers. Groningen: Wolters-Noordhoff: meest recente druk. (Voor studenten die Brits Talenlaboratorium volgen).
Turk, Christopher. Effective Speaking. London: Spon Press, 1997.
Lujan, B.A. The American Accent Guide, Second Edition: A Complete and Comprehensive Course on the Pronunciation and Speaking Style of American English for Individuals of All language Backgrounds, Salt Lake City: Lingual Arts, latest edition.(Voor studenten die Amerikaans Talenlaboratorium volgen).
Toetsing
Presentaties: 30%; schriftelijke opdrachten: 20%; uitspraak, luister- en spreekvaardigheid: 50%. Om voor de cursus te slagen, mag u voor geen van de onderdelen lager dan een 5 hebben gehaald.
Informatie
Secretariaat Opleiding Engels, kamer 102c, P.N. van Eyckhof 4, kamer 102c,
English@hum.leidenuniv.nl
Blackboard/webpagina
Wordt nader bekend gemaakt.