Studiegids

nl en

Jeugd en opvoeding in het Romeinse rijk

Vak
2008-2009

Het college focust op de diverse manieren waarop jongeren voorbereid werden op het volwassen leven in de Grieks-hellenistische en de Romeinse wereld. Natuurlijk staat het onderwijs daarbij centraal, van ‘lager’ onderwijs tot ‘universitair’. Wie volgde onderwijs (sociale groepen en gender), wat was de inhoud ervan (stond cultuur werkelijk centraal, in het bredere kader van de geletterdheid), wat weten we over leraren en pedagogische methoden? Had de organisatie van de efebie in Griekse steden een opvoedkundig doel, en zo ook de iuventus in de Romeinse steden? Welke rol speelde de staat?
Verder komt aan bod of en hoe jongeren voorbereid werden op een politieke loopbaan: jonge senatoren, ridders en leden van de stedelijke aristocratie. En hoe werd men opgeleid tot dokter, advocaat en ook gewone handarbeider?Bood de opleiding van groepen jongeren de gelegenheid tot het ontwikkelen van een eigen groepsmentaliteit?

Rooster

Semester II, zie rooster.

Onderwijsvorm

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid

Leerdoelen

Het verwerven van inzicht in de relatie tussen onderwijs en maatschappijstructuur en de maatschappelijke rol van opleiding en onderwijs.
Bewustwording van de visie van de antieken op de jeugd: eigen identiteit of kleine volwassenen?

Literatuur

Literatuur voor de instaptoets:

  • J. Christes, ‘Gesellschaft, Staat und Schule in der griechisch-römischen Antike’, in H. Kloft ed., Sozialmassnahmen und Fürsorge. Zur Eigenart antiker Sozialpolitik (Graz 1988) 55-74.

Een kopie wordt in de vakgroepsbibliotheek neergelegd.
Schrijf een essay van 2 pag A4 waarin je de rol van de staat/ vorst/ keizer in het onderwijs in Griekenland en Rome belicht.

Toetsing

  • schriftelijke instaptoets in de 1e week

  • één of meer mondelinge presentaties

  • werkstuk (18 pag.)

Informatie

Bij de docent: j.h.m.strubbe@hum.leidenuniv.nl

Blackboard/webpagina

Geen.

Aanmeldingen Cursussen, Werkgroepen en Tentamens

Zie aanmeldingsprocedure.