Studiegids

nl en

Het land van aankomst (SG)

Vak
2008-2009

Beleidsmakers, columnisten, de mensen op straat: iedereen heeft wel een mening over migratie en integratie in Nederland. Uitzetten, integreren of behoud van eigen cultuur? Vormen migranten een bedreiging voor de Nederlandse cultuur of zijn zij juist een verrijking?
In dit werkcollege worden verschillende migratievormen en integratiein Nederland vanuit een historisch perspectief bekeken. De vier vormen van migratie en de daarmee verbonden specifieke integratieprocessen die aan bod zullen komen zijn: de migratie naar aanleiding van de dekolonisatie van Nederlandse koloni? de gastarbeidermigratie, de migratie van vluchtelingen en asielzoekers en de migratie van hoog opgeleidden uit veelal westerse landen.

Rooster

Semester II, zie rooster.

Onderwijsvorm

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid ( zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).

Leerdoelen

*Inzicht bieden in de omvang en vorm van moderne migratie. Onderzoek naar migratiemotieven en de gevolgen van migratie voor samenlevingen. *Lezen en analyseren van literatuur, discussie hierover in de groep, en het presenteren van opgedane kennis in mondelinge vorm (referaat) *Het opdoen van onderzoeksvaardigheden en het schrijven van een werkstuk op basis van literatuur en eventueel archiefmateriaal.

Literatuur

Er komt een syllabus met artikelen.

Toetsing

*werkstuk (70%) *referaat (20%) *actieve participatie tijdens college (10%)
Het werkstuk telt maximaal 8.000 woorden (ca. 16 pagina’s) en is gebaseerd op maximaal 500 pagina’s secundaire literatuur. Iedere student concentreert zich op één van de aspecten van de naoorlogse migratie en maakt dat tot onderwerp van een referaat en een werkstuk. Daarnaast wordt in de colleges de vastgestelde literatuur uit de reader besproken.

Informatie

Bij de docenten: t.walaardt@let.leidenuniv.nl en c.laarman@let.leidenuniv.nl.

Blackboard/webpagina

Geen.

Aanmeldingen Cursussen, Werkgroepen en Tentamens

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.