Studiegids

nl en

De opkomst van de corporate soul: kooplieden, industriëlen en CEO’s

Vak
2008-2009

Shell en McDonalds lieten zich in de afgelopen jaren van een opvallend kant zien. De oliemaatschappij liet zich voorstaan op haar milieubeleid, terwijl de fastfoodketen, die omstreden is vanwege het ongezonde assortiment, liet weten hoeveel salades en vruchtensappen hij verkoopt.
Deze vaardigheid van grote bedrijven om zichzelf en hun imago ‘opnieuw uit te vinden’ is verre van nieuw. Al in de vroegmoderne tijd, maar ook tijdens de Industri? Revolutie en in de twintigste eeuw zijn vergelijkbare processen zichtbaar geweest. Grote kooplieden, handelscompagnie? industrie? banken en NGO’s hebben het publiek steeds opnieuw voor zich weten te winnen door het beeld van hun sociale verantwoordelijkheid bij te stellen.
Dit college zal ingaan op de opkomst van de corporate soul. Studenten krijgen de kans een handelscompagnie, bedrijf of instelling van hun keuze nader te bestuderen en een analyse te maken van de dynamiek achter omzet, sociale verantwoordelijkheid en imagoverandering.

Rooster

Semester II, zie rooster.

Onderwijsvorm

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid (zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).

Leerdoelen

*algemene kennis over de bedrijfsleven vanaf de 17ee tot de 20ste eeuw *analyse van de veranderingen van de doelen van bedrijven in de loop der tijd *leren hoe de ‘corporate soul’ is ontstaan in historische perspecitef

Literatuur

*Roland Marchand, Creating the corporate soul: the rise of public relations and corporate imagery in American big business, University of California Press, Berkeley, 1998. ISBN 100520087194 of ISBN 139780520087194.

Verdere literatuur wordt na aanvang van de colleges bekend gemaakt. Instaptoets
Het schrijven van een kritische recensie over het boek van Roland Marchand. Deadline voor het inleveren is 29 januari, 12.00. Via de mail (c.a.p.antunes@let.leidenuniv.nl) of het postvakje van de docent.

Toetsing

Werkstuk van 7200 worden

Informatie

Bij de docent: c.a.p.antunes@let.leidenuniv.nl.

Blackboard/webpagina

Geen.

Aanmeldingen Cursussen, Werkgroepen en Tentamens

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.