Het criminele gedrag van jongeren is een thema waarover wetenschappers, juristen en journalisten hevige debatten voeren. Hoe komt het dat jongeren crimineel zijn? Moeten ze harder worden aangepakt, zijn ze lui, ligt het aan sociale en economische omstandigheden of is crimineel gedrag een afwijking? In dit college zullen we aan de hand van oude rechterlijke bronnen onderzoek doen naar het criminele gedrag van jongeren vanaf ongeveer 1500 tot nu. We proberen het criminele gedrag van jongeren te traceren en te kijken hoe er over criminele jongeren werd gedacht. Maakten rechters vroeger een onderscheid tussen jongeren en volwassenen en hoe werden criminele jongeren behandeld?
Rooster
Semester I, zie rooster.
Onderwijsvorm
Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid ( zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).
Leerdoelen
*Opdoen van onderzoeksvaardigheden in de sociale geschiedenis *Inzicht inde relevant literatuur rond rechtspraak en criminaliteit van jongeren. *Opstellen van een analytisch en gestructureerd onderzoeksverslag rond het thema jongeren en criminaliteit. *Kennis en inzicht in rechtspraak, criminaliteit en de houdingen ten aanzien van jongeren.
Literatuur
Instaptoets:
*Malcom M Feley & Deborah L. Little,, “The vanishing Female: the decline of women in the criminal process, 1687-1912”, Law and History Review 25 (1991) 4, 719-757. *Florike Egmond, “Children in court. Children and criminal justice in the Dutch Republic”, Social and Legal Studies: an International Journal 2 (1993) 73-90.
Er komt een map met artikelen in de bibliotheek.
Toetsing
Referaat en werkstuk van 16-18 pagina’s (ca. 7500 woorden)
Informatie
Bij de docenten: m.p.c.van.der.heijden@let.leidenuniv.nl of t.wijsenbeek@let.leidenuniv.nl.
Blackboard/webpagina
Via blackboard wordt informatie verspreid over de cursus: wijzigingen, aanvullingen, etc.
Aanmeldingen Cursussen, Werkgroepen en Tentamens
Zie aanmeldingsprocedure.