Studiegids

nl en

Revolutionaire Bewegingen in de moderne Westerse samenleving

Vak
2008-2009

Het gebruik van geweld om een politiek doel na te streven zou in een democratische samenleving niet noodzakelijk behoeven te zijn. Toch zijn er veel organisaties te vinden in zulke samenlevingen die hun doel op die manier proberen te verwezenlijken. Binnen Europa kan men dan denken aan bewegingen die streven naar lokale onafhankelijkheid zoals de Baskische ETA, en de Ierse IRA, maar ook aan revolutionaire terroristische organisaties als de Rode Brigades, en de Baader-Meinhof Groep.
Dit college zal doormiddel van het bestuderen van algemene literatuur over het fenomeen revolutie proberen hypotheses te formuleren in antwoord op vragen zoals: Onder welke condities grijpen mensen naar de wapenen voor een politiek doel? Hoe proberen revolutionaire organisaties steun te verkrijgen? Hoe reageert de politiek op deze uitdagingen? Etc. Na deze algemene inleiding zal elke student deze hypotheses toetsen aan de hand van de nadere bestudering van een dezer bewegingen.

Rooster

Semester II, zie rooster.

Onderwijsvorm

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid (zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).

Leerdoelen

Inzicht in het begrip revolutie en de theoretische discussie hierover. Op basis hiervan het formuleren van toetsbare onderzoeksvragen. Het doen van zelfstandig literatuuronderzoek en het werken met bronnen, het oefenen in het mondeling presenteren en in het schrijven van een werkstuk.

Literatuur

Het college begint met een instaptoets, over: Charles Tilly, European Revolutions, 1492-1992 (te raadplegen in vakgroepsbibliotheek ‘op de plank’)

Toetsing

*werkstuk, paper e.d. (75%) *referaat, mondelinge presentatie (25%)

Informatie

bij de docent: J.Augusteijn@let.leidenuniv.nl.

Blackboard/webpagina

Ja, voor het ter beschikking stellen van studiemateriaal, uitwisselen van gegevens, lokaliseren van bronnen, etc.

Aanmeldingen Cursussen, Werkgroepen en Tentamens

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.