Studiegids

nl en

Iranistiek

Vak
2008-2009

Dit college behelst een eerste verdieping in de Iraanse talen, volkeren, religies, en de geschiedenis van het Iraanse cultuurgebied zowel voor als na de komst van de islam. In deze collegeserie wordt een algemeen overzicht gegeven van de geschiedenis van de Iraanse volkeren. Daarbij wordt de taalkundige diversiteit besproken, en wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van wat we nu het ‘Nieuwperzisch’ noemen. We beschouwen ook de positie van de ‘Perzen’ in relatie tot andere groepen, in het bijzonder de Arabieren en Turken. We bestuderen de overgang van het Zoroastrisme naar de Islam. In het eerste deel bespreken we de preïslamitische periode van de Iraanse volkeren in Centraal-Azië. We staan stil bij de rol van de Achaemeniden, Parthen en Sasaniden; we bestuderen de ontwikkeling van het Oudperzisch naar het Middelperzisch en de literatuur die bewaard is gebleven. Vervolgens kijken we naar de komst van de Islam, en het ontstaan van de klassieke Perzische poëzie. We zullen zien hoe deze teruggrijpt op de pre?amitische koningstraditie. We staan stil bij de relatie van de Perzen ten aanzien van andere volkeren, waarbij de verschillende machtscentra op het hele Iraanse plateau in ogenschouw wordt genomen. De dynastieën van de Safaviden, Qadjaren en Pahlavis komen hierbij uitgebreid aan bod.

Rooster

rooster

Onderwijsvorm

Hoor- en werkcollege met aanwezigheidsplicht. Afwezigheid: maximaal 2x indien voor het verzuim goede redenen kunnen worden aangevoerd.

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Leerdoelen

Het doel van dit college is de student inzicht te geven in hoe de Iraanse culturen zich door de eeuwen heen hebben ontwikkeld. Ze moeten het huidige Iran en de omringende Centraal Aziatische landen op het Iraanse plateau kunnen plaatsen in een historische, culturele en taalkundige context.

Literatuur

  • R. Schmitt, Die iranischen Sprachen in Geschichte und Gegenwart, Wiesbaden: Reichert 2002

  • N. Pourjavady (ed.), The Spendour of Iran, London: 2003

Toetsing

Twee presentaties gedurende de cursus en een tentamen aan het einde van de cursus.

Informatie

Bij de docent Dr. A.A. Seyed-Gohrab

Blackboard/webpagina

Blackboard

Opmerkingen

Aanmelden via U-twist.

Toelatingseisen

Geen.