The beginner’s course consists of two hours of language acquisition instruction per day. In the beginning, the lectures are given in English but the language of instruction quickly changes to Dutch, adapted to the level of the students. Speaking, listening, reading and writing are practised intensively, obviously with much attention being paid to grammar and vocabulary. This course is a complete unit; it is not possible to follow only some of the components. To avoid students failing the entire course due to their having failed one component, the credits have been divided as follows:
DSSL1A, Speaking / Listening 5 ECTS
DSLW1A, Reading / Vocabulary 5 ECTS
DSSG1A, Writing / Grammar 5 ECTS
De beginnerscursus bestaat uit twee uur taalverwervingsonderwijs per dag. In het begin worden de colleges in het Engels gegeven, maar de voertaal wordt zo snel mogelijk Nederlands, aangepast aan het niveau van de studenten. Spreken, luisteren, lezen en schrijven worden intensief geoefend waarbij uiteraard ook veel aandacht wordt besteed aan grammatica en woordenschat. Deze cursus vormt ? geheel, het is niet mogelijk om onderdelen te volgen. Studiebelasting:
DSSL1A, Spreken/luisteren 1: 5 ECTS;
DSLW1A,Lezen/woordenschat 1: 5 ECTS;
DSSG1A, Schrijven/grammatica 1: 5 ECTS
Rooster
Iedere dag 2 uur. 2 hours every day.
Onderwijsvorm
Tutorial: compulsory attendance Werkcollege: deelname verplicht.
Leerdoelen
This course is entirely dedicated to learning the Dutch language at an elementary level. In terms of the Common European Framework, the course aims at raising students to level A2/B1 (for more information, see talencentrum website
Dit college is geheel gericht op het aanleren van het Nederlands op een elementair niveau. In termen van het Common European Framework wordt toegewerkt naar een niveau A2/B1 (voor meer informatie zie talencentrum website)
Literatuur
E. Ham, W.H.T.M. Tersteeg en L. Zijlmans:_ Help! deel 1: Kunt u mij helpen, deel 2: Kunt u mij even helpen?_ (Utrecht, 2001). Additional audio material is available from the secretariat on payment of a deposit of € 10.
I. de Bakker, M. Meijboom, A. Norbart e.a.: Nederlands in hoofdlijnen, praktische grammatica voor anderstaligen, theorie- en oefeningenboek (Groningen, 1994)
E. Ham, W.H.T.M. Tersteeg en L. Zijlmans: _Help! deel 1: Kunt u mij helpen, deel 2: Kunt u mij even helpen? _(Utrecht, 2001). Aanvullend audiomateriaal verkrijgbaar bij het secretariaat tegen betaling van een borg van € 10.
I. de Bakker, M. Meijboom, A. Norbart e.a.: Nederlands in hoofdlijnen, praktische grammatica voor anderstaligen, theorie- en oefeningenboek (Groningen, 1994)
Toetsing
Knowledge of the chapters from the Help! book is tested weekly. The average grade of these tests forms the grade for the vocabulary component. Two fives are allowed, if they are compensated for by two sevens. In December and January, examinations are taken on the following components: speaking, listening, reading, writing and grammar. The grades for speaking/listening, reading/vocabulary and writing/grammar are taken to be the average of the two components. Grades lower than a six cannot be compensated in this case.
The use of dictionaries (not electronic) is allowed during the examinations for reading, listening and writing.
De hoofdstukken uit Help! worden wekelijks getoetst. Het gemiddelde cijfer voor deze toetsen vormt het cijfer voor woordenschat. Hierbij zijn twee vijven toegestaan, mits gecompenseerd door twee zevens. In december en januari worden tentamens afgenomen op de volgende onderdelen: spreken, luisteren, lezen, schrijven en grammatica. Het cijfer voor spreken/luisteren en dat voor lezen/woordenschat is het gemiddelde van de twee onderdelen. Cijfers lager dan een zes kunnen hier niet worden gecompenseerd.
Het gebruik van woordenboeken (niet electronisch) is toegestaan bij de tentamens lezen, luisteren en schrijven.
Informatie
Please, contact the teacher; Bij de docent: L.M.Winkelmolen@hum.leidenuniv.nl
or the coördinator of Dutch Studies; Bij de studiecoördinator: I.Zagar@hum.leidenuniv.nl
Overzicht
This semester, the books Help! part 1 and 2 will be covered in their entirety. During the tutorials, texts will be read and listened to. The most important grammatical rules are explained and exercises are practised. The students are expected to do their homework (minimum of 4 hours a day) and there is ample time for questions during the tutorial sessions.
The tutorials also clearly focus on fluency, both in the form of pronunciation and intonation exercises and conversation. The aim is to give students the self-confidence required to speak Dutch outside the classroom.
In dit semester worden de boeken _Help! _deel 1 en 2 in hun geheel doorgewerkt. Tijdens de lessen worden teksten gelezen en beluisterd. De belangrijkste grammaticale regels worden uitgelegd en er worden oefeningen gemaakt. Van de studenten wordt verwacht dat zij veel huiswerk maken (minimaal 4 uur per dag), in de les is alle ruimte voor vragen.
In de les wordt ook veel aandacht besteed aan spreekvaardigheid. Zowel aan uitspraak- en intonatie-oefeningen als aan gesprekken. We proberen de studenten het zelfvertrouwen te geven dat nodig is om ook buiten de lessen Nederlands te spreken.