Studiegids

nl en

Literatuur in context, Cultuurwetenschap I

Vak
2008-2009

In dit werkcollege worden enkele belangrijke teksten uit de Nederlandse literatuur vanaf 1550 gelezen. De kernvragen die daarbij telkens gesteld worden zijn: wat is de historische context en waarom is de tekst voor Nederlanders ook nu nog belangrijk? Dat leidt tot een kennismaking, in vogelvlucht, met de Nederlandse geschiedenis en literatuur. Voor het eindwerkstuk over een Nederlandse tekst in historische context verrichten de studenten zelfstandig onderzoek in de universiteitsbibliotheek. Ze bereiden ook een presentatie over hun werkstuk voor met behulp van powerpoint.
Doelgroep: Eerstejaarsstudenten Nederlandkunde
Opmerkingen:
Voor een positief studieadvies aan het einde van het jaar is een minimum van 40 ECTS vereist, waarbij in elk geval een voldoende voor Literatuur in context moet worden behaald.

Rooster

Tweede semester: één keer per week twee uur en twee excursies op vrijdagen

Rooster

Onderwijsvorm

Werkcollege: aanwezigheid verplicht, dit geldt ook voor de excursies

Leerdoelen

De deelnemers maken kennis met de Nederlandse geschiedenis en literatuur vanaf 1550 tot heden. Ze leren zelfstandig onderzoek te doen en hun onderzoeksresultaten te presenteren.

Literatuur

*Fragmenten van literatuur en achtergrondmateriaal op Blackboard *Wilhelmus en de anderen. Nederlandse liedjes 1500-1700. Ed. M. Barend-van Haeften [e.a.]. Amsterdam, 2000 (of latere druk). *Liek Mulder, Anne Doedens, Yolande Kortlever: Geschiedenis van Nederland. Van prehistorie tot heden. 2e dr. Baarn, 2002 (hst. 7-11). *Herman Belien en Monique van Hoogstraten: De Nederlandse geschiedenis in een notendop. 6e druk. Amsterdam, 1999 (of latere druk).

Toetsing

Studenten houden tijdens de colleges een mondelinge presentatie en schrijven een werkstuk. Het cijfer is gebaseerd op het werkstuk dat wordt beoordeeld op het Nederlands en op de inhoud. Voor het Nederlands gelden dezelfde normen als voor het onderdeel betoog van het tentamen Schrijven aan het einde van het eerste jaar. Het werkstuk moet vóór 1 juni zijn ingeleverd. Is het resultaat onvoldoende, dan krijgt de student eenmaal de kans om met behulp van aanwijzingen van de docent het werkstuk te verbeteren. Het cijfer van het werkstuk moet tenminste een 6 bedragen.

Informatie

Bij de docenten: O.van.Marion@hum.leidenuniv.nl, [E.B.D.Diallo@hum.leidenuniv.nl](mailto:E.B.D.Diallo@hum.leidenuniv.nl en) M.E.W.Boers@hum.leidenuniv.nl

Blackboard/webpagina

Bij dit college wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Overzicht

Week 1 Inleiding op de collegereeks. Een overzicht van de vaderlandse geschiedenis.
Week 2 Het Wilhelmus & het begin van de Nederlandse Opstand
Week 3 Het stokje van Oldenbarnevelt & de godsdiensttwisten
Week 4_ Het Journaal van Bontekoe_ & de VOC
Week 5 _Gelukwens aan de heren bestuurders van Amsterdam _& het Stadhuis op de Dam
Week 6 Haagsche Broeder-moord & het Rampjaar, Tekstfragmenten van patriotten en prinsgezinden
Week 7 Tekstfragmenten bij de Belgische opstand
Week 8 Multatuli: Max Havelaar & de Nederlandse koloniën
Week 9 Het Dagboek van Anne Frank & de Tweede Wereldoorlog
Week 10 t/m12 Referaten studenten