In de colleges wordt aandacht besteed aan het verbeteren van de spreek- en luistervaardigheid in alledaagse situaties, via het doen van uiteenlopende spreek- en luisteroefeningen. Een belangrijk aspect is het verbeteren van de uitspraak.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Leerdoelen
Doel van de colleges is de spreek- en luistervaardigheid vergroten. Na afloop van de colleges zijn de deelnemers in staat vlot en adequaat te reageren op een gesprekspartner; ze kunnen een gesprek houden over alledaagse onderwerpen. Daarnaast leren de deelnemers een korte monoloog te houden over een opgegeven onderwerp. Zowel de globale als intensieve luistervaardigheid van de deelnemers wordt in de loop van de colleges vergroot, zodat naast de grote lijnen ook de details van een luistertekst worden begrepen.
In termen van het Europees referentiekader taalvaardigheid gelden de volgende eindtermen: luisteren: B1; gesproken productie: B1; gesproken interactie: A2.
Dit college sluit aan bij Taalverwerving I:Spreken/luisteren 1 (DSSL1A).
Literatuur
Syllabus Spreken/luisteren, huiswerkmateriaal en de bijbehorende cassettes
Toetsing
Spreken: reageren op uitingen van een spreker; het houden van een monoloog van twee minuten over een opgegeven onderwerp.
Luisteren: intensief: invullen van ontbrekende woorden na het beluisteren van een band;
extensief: beantwoorden van vragen over drie videofragmenten.
Het cijfer is het gemiddelde van de onderdelen Spreken en Luisteren. Voor beide onderdelen moet minimaal een 6 gehaald worden.
Informatie
Bij de docenten: M.Arends@hum.leidenuniv.nl O.J.Praamstra@hum.leideidenuniv.nl J.Caspers@hum.leidenuniv.nl
Aanmelden: verplicht via U-twist (ook voor reguliere studenten Nederlandkunde)
Overzicht
Per week wordt een blok van drie uur college gevolgd; het 1e uur wordt besteed aan luistervaardigheid, het 2e en 3e uur aan uitspraak en spreekvaardigheid. Daarnaast leveren de deelnemers elke week huiswerkopdrachten in waarmee de luistervaardigheid thuis wordt geoefend.