Studiegids

nl en

Woordenschat, schrijven en grammatica, Taalvaardigheid III

Vak
2008-2009

In dit college ligt de nadruk op grammatica en woordenschat. De studenten maken diverse soorten oefeningen en voeren regelmatig opdrachten uit om hun grammaticale kennis en vaardigheid te vergroten. Daarnaast wordt ook gewerkt aan de opbouw van de productieve woordenschat door te oefenen met een selectie uit de 4000 meest frequente woorden van het Nederlands. Het doel van deze cursus is de vaardigheid te verbeteren om gevarieerd en vormelijk correct Nederlands te schrijven.

Aansluiting: Deze cursus vormt samen met Vertalen (DSVER3) het verplichte vak Taalvaardigheid III voor bachelorstudenten.

Doelgroep: Buitenlandse studenten met gevorderde kennis van het Nederlands

Toegangseis: Taalvaardigheid II

Rooster

Rooster

Onderwijsvorm

Werkcollege: aanwezigheid verplicht

Leerdoelen

Doel van het college is de grammaticale kennis en vaardigheid en de productieve woordenschat van vergevorderde studenten Nederlandkunde zodanig te vergroten dat ze in een werkgroepnota lexicaal gevarieerd en vormelijk correct Nederlands kunnen gebruiken. De training in het opsporen van grammaticale fouten is niet alleen relevant voor het taalgebruik van de deelnemers zelf, maar ook voor toekomstige docenten Nederlands als tweede taal.

Literatuur

  • Lalleman, J.A., syllabus Schrijven, Grammatica en Woordenschat

Toetsing

Schriftelijk tentamen

Informatie

Bij de docent; j.caspers@hum.leidenuniv.nl

Aanmelden: verplicht via U-twist

Overzicht

Deelnemers schrijven en herschrijven korte tekstjes, waarna uiteindelijk een lijst wordt aangelegd van de meest voorkomende grammaticale fouten. Daarnaast worden wekelijks grammaticaoefeningen gemaakt die de kennis opgebouwd in de voorgaande grammaticacolleges verder verdiepen. Tevens worden woordenschatoefeningen gemaakt. Per week houdt een van de deelnemers een korte spreekbeurt over een artikel uit Onze Taal dat direct verband houdt met de grammaticale onderwerpen van de betreffende week.