Studiegids

nl en

Werkcollege Grieks: Thucydides en de feiten. Taalkundige interpretatie van een historiografisch meesterwerk

Vak
2008-2009

Thucydides doet in zijn Historiae verslag van de ontwrichtende oorlog tussen Athene en Sparta die Griekenland in het laatste deel van de vijfde eeuw v. Chr. in de greep had. In zijn verslag doet hij er alles aan de indruk te wekken dat hij een onopgesmukte weergave van de feiten biedt, in de aanname dat zijn werk dankzij die ‘objectiviteit’ als ‘bezit voor altijd’ (kt? es aei) leerzaam zal zijn voor toekomstige generaties.
Maar hoe objectief is Thucydides eigenlijk? Welke overtuigingen heeft hijzelf en welke veronderstelt hij bij zijn lezers? Is zijn geschrift inderdaad puur informatief bedoeld, of zijn er passages aan te wijzen die (mede) een persuasief karakter hebben?
In dit college zetten we de middelen van de moderne taalkunde in voor de interpretatie van respresentatieve passages uit de Historiae. Door het analyseren van verschillende talige elementen uit de tekst (bv. gebruik van tijd-/aspectstammen, interactionele partikels, focalisatie, evaluatieve termen etc.) onderzoeken we de interactie tussen de auteur en zijn publiek. Zo komen we op het spoor wat de auteur aan zijn publiek wilde overdragen en welke communicatieve functies Thucydides’ zakelijke oorlogsverslag moest dienen.

Rooster

Rooster BA3

Onderwijsvorm

Werkcolleges.
N.B. Bij werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht.

Leerdoelen

Onderzoeksvaardigheden (BA gevorderd niveau): materiaal selecteren, analyseren en beoordelen; een probleemstelling formuleren; opzetten en uitvoeren van een onderzoek van middellange omvang met betrekking tot een semi-complexe onderzoeksvraag; formuleren van een beargumenteerde conclusie. Dit alles met inachtneming van de relevante methoden en technieken van de discipline.
Mondelinge presentatie (BA gevorderd niveau): uitwerken onderzoeksresultaten in een helder en beargumenteerd referaat van middellange duur (30-45 min.), met gebruikmaking van relevante illustratie- of multimediale technieken.
Actieve deelname aan vakinhoudelijke discussie op gevorderd BA niveau.
Schriftelijke presentatie (BA gevorderd niveau): presentatie van de onderzoeksresultaten in een beknopte paper van 10-15 bladzijden.

Literatuur

  • Thucydides, Historiae, eds. Henr. Stuart Jones & Joh. Enoch Powell (Oxford Classical Texts, 2 vols.)

  • Thucydides, De Peloponnesische oorlog vert. door M.A. Schwartz, Baarn: Ambo & Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep 1986 (2)

Toetsing

Bij dit college geven studenten een mondelinge presentatie (referaat) over een tekstpassage uit de Historiën. De resultaten van die presentatie werken zij uit in een uitvoerige schriftelijke analyse (paper). Bij de beoordeling van de studieprestatie als geheel wordt naast referaat en paper ook de bijdrage van de student aan de verschillende discussies op college meegewogen.

Informatie

dr. A.M. Rademaker ( a.m.rademaker@let.leidenuniv.nl)

Blackboard/webpagina

Blackboard wordt niet gebruikt bij dit college.

Toelatingseisen

Dit college is toegankelijk voor BA3 studenten GLTC. Aanmelding via U-twist.