(max. 25 studenten, 4 uur)
Deze cursus beoogt het vermogen van studenten te vergroten om geschreven stukjes te lezen over verschillende onderwerpen op middenniveau met behulp van de eerder bestudeerde grammatica en nieuw geleerde zinsstructuren. De focus zal gericht zijn op “lezen om de taal te leren”, m.a.w. studenten zullen hun actieve kennis en beheersing van vocabulaire, kanji, grammatica, zinsstructuren en taalkundige conventies vergroten. Zij zullen hun lees- en vertaalvaardigheden ontwikkelen door het begrijpend lezen van bewerkte teksten met een lengte van enkele paragrafen, en ze zullen een begin maken om, met behulp van woordenlijsten en/of woordenboeken, eenvoudige authentieke materialen te leren lezen, zoals rubrieken in een tijdschrift of krant, stukjes op het internet, en korte verhalen. Door middel van deze leesoefeningen zullen studenten in staat zijn om de verschillen tussen Japanse en Nederlandse/Engelse zinsstructuren en lexicale items te onderscheiden, en te kunnen reflecteren over Japanse grammatica in contextueel verband. Studenten zullen de gelegenheid krijgen zich te bekwamen in het gebruik van naslagwerken (zoals woordenboeken, bronnen op het internet, specialistische naslagwerken om bijv. de lezing van namen op te zoeken, etc.).
Rooster
zie: rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
Literatuur
『テーマ別中級から学ぶ日本語 改訂版』 (研究社) (NOT the ワークブック)
Arai, Reiko et al.: Teemabetsu chûkyû kara manabu nihongo, Revised edition, Kenkyûsha, 2007.
ISBN 978-4-327-38443-2
2,300 yen
en (eveneens verplicht!):
『どんな時どう使う日本語表現文型500 中・上級』(1・2級対応)(アルク)
Tomomatsu, Etsuko et al.: 500 Essential Japanese Expressions: A Guide to Correct Usage of Key Sentence Patterns, ALC Press Japanese Textbook Series, 2007.
ISBN 978-4-87234-589-6
2,427 yen
Toetsing
– schriftelijk tentamen
Informatie
Bij de docent of het secretariaat TCJ: japanese@hum.leidenuniv.nl
Aanmeld- en inschrijfprocedure colleges en tentamens: www.hum.leidenuniv.nl/japans/studenten/aanmeldingsprocedure.jsp
Overzicht
Onderdeel van:
Taalbeheersing II
Beoogd niveau: Middenniveau/JLPT 3-2 (CEF B1.1. daar waar toepasbaar) – cumulatieve vocabulaire (BA1+BA2): ongeveer 4,000 – zinsstructuren/grammatica: JLPT 3-2
- kanji: ongeveer 1000