Studiegids

nl en

Seminar Turks 1

Vak
2008-2009

De cursus Seminar 1 heeft als onderwerp de interactie tussen geschiedenis en cultuur (in de breedste zin van het woord) in de Osmaanse en modern Turkse (Republikeinse) periodes. Hierbij kan gedacht worden aan (politieke, sociale, etc.) gebeurtenissen, ontwikkelingen, veranderingsprocessen en de weerslag daarvan in de (Osmaans-)Turkse cultuur, bijvoorbeeld in de taal en literatuur, gewoonten en gebruiken van de bevolking, kunst & materiële cultuur, etc. Uitgangspunt is dat een cultuur niet statisch, maar dynamisch is en niet uniform, maar pluriform en dat veranderingsprocessen een natuurlijk onderdeel van elke cultuur uitmaken. Belangrijk is te zien welke (interne/externe) factoren tot veranderingsprocessen in een cultuur leiden, wat de motivatie hiervoor is, wie/welke groepen hierbij een actieve rol spelen, en tot welke concrete gevolgen de veranderingen/veranderingsprocessen in een cultuur leiden. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor ideeën. Historische ontwikkelingen kunnen leiden tot veranderingen in ideeën van een cultuur (bijvoorbeeld over de eigen cultuur), maar een cultuur kan ook vanuit de eigen (traditionele) ideeën bepaalde (nieuwe) ontwikkelingen beoordelen (of veroordelen). Het eerste deel van de cursus bestaat uit een reeks werkcolleges waarin concrete voorbeelden besproken worden aan de hand van zelfstandig bestudeerde achtergrondliteratuur (met studievragen). Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn bijvoorbeeld de positie van vrouwen in de (Osmaans-)Turkse samenleving, patronage en representatie, Turkije vs het Osmaanse Rijk, etc. In het tweede gedeelte van de cursus verzorgen de studenten (powerpoint) presentaties over een onderwerp naar keuze dat aansluit bij de thematiek van de cursus. Eerstejaars studenten werken deze presentaties uit in de vorm van een werkstuk waarmee de cursus wordt afgesloten.

Rooster

rooster

Onderwijsvorm

Werkcollege. Werkcolleges hebben een aanwezigheidsverplichting. Studenten mogen maximaal 2 colleges missen onder opgaaf van reden (ter beoordeling van de docent).

Leerdoelen

De student verdiept de kennis van de (cultuur)geschiedenis van het Osmaanse Rijk en het moderne Turkije opgedaan in cursussen als Inleiding Geschiedenis Midden-Oosten I en Inleiding Islamologie.
De student leert met hulp van medestudenten een onderwerp op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan te pakken en uit te werken door het verzorgen van een presentatie die uitgewerkt wordt in een klein werkstuk van 8-12 pp. Presentatie en paper gaan over een beperkt onderwerp op basis van secondaire literatuur die niet Turkstalig hoeft te zijn. Zij worden hierbij geholpen door 2e jaars studenten. Eerstejaars studenten kiezen een onderwerp uit een lijst met onderwerpen die bij aanvang van de cursus beschikbaar is. De docent van de cursus is de begeleider van de student bij het schrijven van de paper.

Literatuur

  • P. de Buck e.a, Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk, Rijswijk: Nijgh en van Ditmar, negende druk en volgende.

Toetsing

Actieve inbreng in werkcollege Elke student krijgt een tutor/leerling toegewezen. Dit maakt expliciet deel uit van de participatie. Actieve inbreng en presentatie (25%) en werkstuk (75%). Deadline voor de schriftelijke afronding is 15 juni (herkansing 15 augustus).

Informatie

Dr. H.P.A. Theunissen

Blackboard/webpagina

Blackboard

Opmerkingen

Aanmelden via U-twist.

N.B. Eerstejaars hoofdvakstudenten Turks worden automatisch aangemeld voor deze cursus.

Toelatingseisen

Geen.
Alleen toegankelijk voor hoofdvakstudenten Turks.