Studiegids

nl en

Islamitische kunst en materiële cultuur

Vak
2008-2009

Deze cursus omvat een serie colleges rond het thema Islamitische Kunst en Materiële Cultuur. Het doel van de reeks is kennis te verwerven van en inzicht te verkrijgen in de Islamitische cultuur in de breedste zin van het woord door middel van de bestudering van uitingen van kunst en materiële cultuur. De cursus heeft geen strikt geografisch-chronologische opbouw die het gehele islamitische cultuurgebied door de eeuwen heen bestrijkt, maar hanteert een thematische opbouw:

  • Islam en Kunst (1)

  • Islam en Kunst (2)

  • Tekst en Kalligrafie

  • Beeldverbod en Beeldcultuur

  • Hajj en kunst

  • Moskee-architectuur en decoratie

  • Tombes en sectarische kunst

  • Patronage en representatie

  • Paleisarchitectuur

  • Waterarchitectuur

  • Stedenbouw

  • Het paradijs in de kunst

  • Islamitische kunst in Nederland

Doordat de achtergrondliteratuur wel het cultuurgebied door de eeuwen heen bestrijkt, krijgt de cursist zowel overzicht (literatuur) als verdieping (colleges). Interactie, diversiteit, dynamiek en ontwikkeling zijn de keywords van deze cursus die beoogt het vaak monolithische beeld van islam en islamitische kunst & cultuur te doorbreken.

Rooster

Collegerooster

Onderwijsvorm

Hoorcollege.

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier

Leerdoelen

De student verwerft kennis van de kunst en materiële cultuur van het islamitische cultuurgebied. Hiermee wordt kennis opgedaan in cursussen als Inleiding Geschiedenis Midden-Oosten I-II, Inleiding Islamologie, Geografie van het Midden-Oosten, Culturele antropologie van het Midden-Oosten, Primaire bronnen van cultuurkennis etc. verdiept.
De student leert achtergrondliteratuur op het gebied van de islamitische kunst en materiële cultuur zelfstandig te bestuderen aan de hand van studievragen. Dit levert een samenvatting op die samen met de college-aantekeningen gebruikt kan worden ter voorbereiding op het schriftelijke tentamen met essayvragen. Daarnaast maakt de student een klein werkstuk (7-8 pagina’s) naar aanleiding van een beperkte hoeveelheid secundaire literatuur over een onderwerp naar keuze. Mogelijke onderwerpen en links naar literatuur staan op Blackboard.

Literatuur

Jonathan Bloom & Sheila Blair, Islamic Arts, London 1997.

Toetsing

Klein schriftelijk werkstuk (40%)
Schriftelijk tentamen met essayvragen (60%)

Informatie

Dr. H.P.A. Theunissen

Blackboard/webpagina

Blackboard

Overzicht

-

Opmerkingen

Aanmelden via U-twist.

Toelatingseisen

Geen.