De Sovjetunie heeft lange tijd gegolden als het archetype van een totalitaire dictatuur. Onder hooggestemde idealen van menselijkheid en broederschap nam een kleine revolutionaire partij in 1917 de macht over in Rusland. Nergens anders ter wereld werd de greep van het regime op de samenleving zo volledig en was de vrijheid van de bevolking zo gering. Desondanks is het regime in 1991 ten val gekomen. Opmerkelijk genoeg gebeurde dit niet langs gewelddadige weg, noch door toedoen van druk van buitenaf, maar als gevolg van een interne dynamiek. Hoe is dit te verklaren?
De opbouw van de Sovjetunie onder Lenin en Stalin, en haar evolutie in de jaren daarna tot en met de uiteindelijke ondergang zullen in het werkcollege onderzocht worden vanuit de vraag: hoe verhield zich het revolutionaire regime tot de Russische samenleving? Daarbij zal speciale aandacht besteed worden aan vier thema’s: de ontwikkeling van de communistische partij en ideologie, de modernisering van de sovjetsamenleving, de relaties tussen de Russische en niet-Russische nationaliteiten binnen het sovjetsysteem, en de internationale betrekkingen van deze socialistische superstaat met de kapitalistische buitenwereld.
Rooster
Dit college wordt ook aangeboden in de opleiding Geschiedenis als BA-Werkcollege.
Het is onderdeel van de minor Ruslandkunde.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Leerdoelen
Gedegen kennis van de geschiedenis van de Sovjetunie en van de Russische geschiedenis in de twintigste eeuw, inzicht in de belangrijkste geschiedkundige problemen daarvan, vaardigheid in het verrichten van een beperkte literatuurstudie over een zelfgekozen deelonderwerp, het mondeling en schriftelijk daarover kunnen rapporteren in de werkgroep, en het zelfstandig schrijven van een wetenschappelijk werkstuk
Literatuur
John M. Thompson, A vision unfulfilled. Russia and the Soviet Union in the twentieth century (Lexington en Toronto 1996) ISBN 0-669-28291-X
Ronald G. Suny, The structure of Soviet history. Essays and documents (New York en Oxford 2003) ISBN 0-19-513704-3.
Toetsing
Twee schriftelijke toetsen van elk vijf essayvragen aan het eind van blok 1 en 2.
Referaat, mondelinge presentatie plus hand-out.
Werkstuk van circa 5000 woorden.
Resultaten van toetsen en werkstuk worden gemiddeld
Informatie
Bij de docent, via e-mail.
Blackboard/webpagina
N.v.t.
Overzicht
Het college bestaat uit een algemene discussie van de opeenvolgende periodes van de sovjetgeschiedenis en afzonderlijke presentaties over deelonderwerpen uit die geschiedenis. Tijdens het college zal gewerkt worden met het overzichtswerk van ¨ John M. Thompson, A vision unfulfilled. Russia and the Soviet Union in the twentieth century (Lexington en Toronto 1996), aangevuld met meer specifieke bronnen en geschiedkundige beschouwingen uit ¨ Ronald G. Suny, The structure of Soviet history. Essays and documents (New York en Oxford 2003). Over deze collegestof worden twee schriftelijke toetsen afgenomen, respectievelijk in de zesde en in de twaalfde week van het college. Daarnaast verrichten de deelnemende studenten een zelfstandig literatuuronderzoek over een onderwerp naar keuze, wat zal resulteren in een referaat tijdens het college en een werkstuk na afloop ervan.
De deelnemers aan het college wordt verzocht voor de eerste bijeenkomst de ‘Introduction’ van het handboek (p.1-17) alvast voor te bereiden.